Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi.

Brexit - Usein kysyttyä

Huom! Britannian tullauskäytäntöjen aiheuttamien haasteiden vuoksi kaikki toimitukset Britanniaan on keskeytetty toistaiseksi. Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian.

Mitä Brexit tarkoittaa yrityksille, jotka lähettävät paketteja Isoon-Britanniaan tai vastaanottavat Isosta-Britanniasta tulevia lähetyksiä?

Milloin Brexit tulee voimaan?

Ison-Britannian ero Euroopan unionista astui voimaan 1.1.2021. Tuolloin Isosta-Britanniasta tuli niin kutsuttu kolmas maa.

Kehen Brexit vaikuttaa?

Brexitillä on suuria vaikutuksia kaikkiin niihin EU:ssa sijaitseviin toimijoihin, jotka tekevät kauppaa Iso-Britanniassa toimivien tahojen kanssa,niin yksityisiin kuluttajiin kuin logistiikkayritytyksiinkin.

Mikä lasketaan vienniksi?

Kun teet lähetyksen (lahjat mukaan lukien) EU-maasta Iso-Britanniaan tai muuhun EU:n ulkopuoliseen maahan, lähettäminen lasketaan vienniksi. Tavallisia kirjeitä, jotka eivät sisällä tavaroita, ei lasketa vienniksi.

Mitä vaatimuksia asetetaan yrityksille, jotka harjoittavat vientitoimintaa?

Vientiä EU:n ulkopuolelle harjoittavien yritysten on tullin mukaan muun muassa

  • ilmoitettava lähetyksistä etukäteen saapumisen yleisilmoituksella sekä sovellettava viennin turvallisuutta ja suojaa koskevia säännöksiä
  • ilmoitettava kuljetustavasta ja tavaroista vientipaikassa
  • tehtävä vienti-ilmoitus
  • sovellettava tuonti- ja vientirajoituksia
  • maksettava tai toimitettava tullivakuudet ja muut maksut ennen kuin lähetykset voidaan vapauttaa luovutettaviksi vapaaseen liikkeeseen
  • tilanteen mukaan haettava erilaisia lupia voidakseen tuoda tai viedä tiettyjä tavaroita sekä huolehtiakseen tietyistä tullimuodollisuuksista, kuten sisäisestä ja ulkoisesta jalostuksesta
  • haettava EORI-numero (Economic Operators Registration and Identification System ), mikäli sellaista ei vielä ole. Lue lisää EORI:sta.
  • Jos myyt yksityishenkilöille, sinun on haettava alv-tiliä (SPRN/HMRC) Iso-Britannian veroviranomaiselta. Tämä numero on aina ilmoitettava kauppalaskussa ja sisällytettävä sähköiseen ennakkosanomaan (EDI), koska lähettäjä maksaa arvonlisäveron alle 135 puntaa maksavista tavaroista.

Lue lisää: www.tulli.fi 

Mitä asiakirjoja yritykset tarvitsevat?

Kaikki EU:sta Iso-Britanniaan toimitettavat rahtilähetykset (kirjeet, paketit ja tavarat) on tullattava.

  • Kiinnitä lasku/proformalasku (3 kpl) lähetyksen päälle
  • Lähetä kopio laskusta osoitteeseen tullaus.fi@postnord.com
  • Lähetä sähköinen ennakkotieto Postnordille (Pacsoft Online -palvelua käytettäessä sähköiset tiedot siirtyvät automaattisesti)
  • Huom! Vastaanottajan matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite on ilmoitettava.
  • Kauppa- tai proformalaskun lisäksi Britanniaan suuntautuvaan lavalähetykseen tarvitaan Importer Information -lomake ja Direct Representation -lomake. Täytetyt lomakkeet sekä kopio kauppalaskusta tulee lähettää sähköpostitse tullausosastollemme osoitteeseen tullaus.fi@postnord.com. Katso tästä toimintaohje lavalähetyksen tekoon ja Importer Information -lomakkeen täyttöön.

Postaalilähetykset: kun luovutat lähetyksen PostNordin kuljetettavaksi, lähetyksen mukana tulee olla tulliluettelo CN22 tai CN23.

Kuinka voin valmistautua etukäteen tehdäkseni toimituksesta mahdollisimman sujuvan?

  • Varmista, että sinulla on Iso-Britanniassa sijaitsevan vastaanottajasi kaikki tiedot (nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero, VAT-tunnus sekä EORI-numero, mikäli vastaanottajalla on sellainen) sekä kaikki muut laskulla/proformalaskulla tarvittavat tiedot (tullitariffi, paino, tavaran kuvaus ja arvo). Lue lisää osoitteesta www.tulli.fi. 
  • Hae Tullilta EORI-numero (Economic Operators Registration and Identification System), mikäli sellaista ei vielä ole. Suomen tullin uuden tullaus- ja tariffijärjestelmän käyttöönoton myötä vuoden 2020 lopulla tulli-ilmoituksessa on mainittava EORI-numero. EORI toimii tärkeänä tunnisteena tulli-ilmoituksissa. Lue lisää osoitteesta www.tulli.fi.
  • Hae alv-tiliä (SPRN/HMRC) Iso-Britannian veroviranomaiselta, mikäli myyt yksityishenkilölle.

Miten Brexit vaikuttaa toimitusaikoihin?

Uudet tullimenettelyt tarkoittavat tavallisesti pidempiä toimitusaikoja. Jos tulliasiakirjat ovat puutteelliset, toimitus voi viivästyä entisestään.

Mitä PostNord tekee asiakkaidensa tukemiseksi?

PostNord tekee kaikkensa varmistaakseen asiakkailleen mahdollisimman sujuvan siirtymän Brexit-neuvotteluiden lopputuloksesta huolimatta. Teemme muun muassa yhteistyötä Royal Mailin ja DPD:n kanssa sekä varaamme tullikäsittelyyn lisätyövoimaa Arlandan lentokentällä sekä Malmön, Örebron, Kööpenhaminan ja Koldingin terminaaleissa.

PostNordin Pacsoft Online -palvelun kautta saat käyttöösi tarvittavat asiakirjat.

Mistä voin saada lisätietoa?

Mikäli sinulla on kysyttävää PostNordin Brexitiin liittyvistä prosesseista ja tullikäytännöistä, ota yhteyttä tullausosastoomme sähköpostitse tullaus.fi@postnord.com (vastaus 48 tunnin sisällä).

PostNord tarjoaa Brexitiin liittyvää tullitietoa seuraavissa osoitteissa:

Suomi 

Ruotsi

Norja

Tanska 

 Lisätietoja valmisteluista löytyy tulliviranomaisten sivuilta:

Minkä suuruinen arvonlisävero/tullimaksu asetetaan Isosta-Britanniasta tuotaville lähetyksille?

Kaikki Iso-Britanniasta saapuvat lähetykset (kirjeet, paketit ja tavarat) on esitullattava.

Yhteistyökumppanimme DPD tullaa saapuvan lähetyksen Hollannissa ja veloittaa mahdollisen tullimaksun sekä maahantuontiverot vastaanottajalta. Tullimaksu määräytyy yleensä tavaran tullinimikkeen ja tullausarvon perusteella.

Jos vastaanottaja ei halua ottaa lähetystä vastaan tai maksaa tullimaksua ja veroja, palautetaan lähetys takaisin lähettäjälle.

Lue lisää Isosta-Britanniasta saapuvista lähetyksistä täältä.

Mitkä säännöt koskevat DPD-pakettien rahtimaksua?

DPD:n kautta Iso-Britanniasta toimitettavissa lähetyksissä lähettäjä maksaa tullikäsittelystä sekä viennin että tuonnin osalta.

Vastaanottaja maksaa ainoastaan arvonlisäveron ja tullimaksun.

Iso-Britanniassa sijaitsevilla vastaanottajilla on vain kolme päivää aikaa maksaa tullimaksu ja arvonlisävero ennen kuin lähetys palautetaan lähettäjälle.

Brexit ja PostNordin palvelut

Onko PostNordilla sellaisia palveluita, joita ei voi käyttää kovan Brexitin jälkeen?

PostNordin Collection Request -palvelu ei ole brexitin jälkeen käytettävissä Britanniasta tai Britanniaan, sillä yhteistyökumppanimme ei voi brexitin myötä tuottaa kyseistä palvelua.

Mitä palvelua minun tulisi asiakkaana käyttää Collection Requestin sijaan?

Valitettavasti Collection Request -palvelulle ei ole korvaavaa palvelua.

Mitä palvelua minun tulisi asiakkaana käyttää Return Drop off -palvelun sijaan?

Valitettavasti PostNord Return Drop Off -palvelulle ei ole korvaavaa palvelua.

Mistä palveluista tullaan veloittamaan tullauskulu?

Kaikista Britanniaan lähetettävistä palveluista veloitetaan tullauskulu.

Aiheuttaako kova Brexit viiveitä toimituksiin?

Koska kyseessä on suuri muutos kaikille osapuolille, Brexitistä saattaa aiheutua viiveitä toimitusaikoihin – erityisesti, jos kaikki tullidokumentit eivät ole kunnossa. Onkin tärkeää, että asiakkaalla on tarvittavat tullidokumentit, sähköinen ennakkotieto lähetetään PostNordille sekä sähköisessä ennakkotiedossa on vastaanottajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Pacsoft Online -palvelua käytettäessä sähköiset tiedot siirtyvät automaattisesti.

Tarvitaanko tullausta sekä viennissä että tuonnissa?

Kyllä. Tullaus ja sähköinen ennakkotieto tarvitaan lähettäjältä siinä maassa, josta tavara lähetetään.

Keitä PostNordin asiakkaita kova Brexit koskee ja miten?

Kaikkien asiakkaiden, jotka lähettävät tavaraa Iso-Britanniaan, tulee huolehtia tullidokumentit kuntoon ja lähettää PostNordille sähköinen ennakkotieto. Pacsoft Online -palvelua käytettäessä sähköiset tiedot siirtyvät automaattisesti.

Kundservice