Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Korttimaksu peittosi verkkopankkimaksun verkkokaupoissa

Suomalaiset tulevat muista pohjoismaalaisia jäljessä verkkokaupan kehityksessä. Tämä on näkynyt muun muassa maksutavoissa: turvallisimmaksi maksutavaksi mielletty verkkopankkimaksu on ollut Suomessa vahvassa nousukiidossa. Nyt maksutavoissa on kuitenkin tapahtunut käänne. Luottokortti on noussut suosituimmaksi maksutavaksi myös Suomessa.

Vielä vuosi sitten 30 prosenttia suomalaisista käytti verkkokaupoissa mieluiten verkkopankkimaksua, 27 prosenttia maksoi mieluiten laskulla ja korttimaksu tuli vasta kolmantena. 26 prosenttia vastaajista piti korttimaksua mieluisampana maksutapana.

Luottokortin kasvanut suosio kertoo siitä, että suomalaisten luottamus verkkokauppoja kohtaan on voimistunut ja verkkokauppamarkkina on Suomessa koko ajan kehittynyt.

Maksutavoissa on eroa sukupolvien välillä. Vanhemmat shoppailijat käyttäytyvät perinteisemmällä tavalla kuin nuoremmat, ja suosivat turvallisimpina pidettyjä maksutapoja. 65–79-vuotiaista 35 prosenttia suosii edelleen verkkopankkimaksua.

Tanskalaisista korttimaksua suosii maksutapana lähes kolme neljästä ja norjalaisistakin puolet. Ruotsissa korttimaksua suosii joka viides, ja suosituin maksutapa on lasku. 38 prosenttia ruotsalaisista suosii laskua maksutapana.

Vaikka suomalaiset tulevat verkkokaupan kehityksessä muita pohjoismaalaisia jäljessä, yhdessä asiassa me olemme heitä edellä: me shoppailemme kaikkein eniten ulkomaisissa verkkokaupoissa. Suomalaiset arvostavat verkkokaupoissa laajaa valikoimaa, mikä ohjaa ulkomaisiin verkkokauppoihin ja Zalandon sekä Alibaban kaltaisille nettimarkkinapaikoille.

Mikäli kotimainen verkkokauppa haluaa kilpailla ulkomaisten jättien kanssa, sen kannattaa panostaa ainutlaatuisiin tuotteisiin, vahvaan brändiin ja yksilöityyn asiakaskokemukseen. Valikoima laajuudella ja edullisilla hinnoilla ei ulkomaisia verkkokauppoja pysty peittoamaan.

Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti
Tiedot perustuvat PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimukseen, jota on tehty jo 11 vuoden ajan. Tuore raportti perustuu kyselytutkimukseen, joka tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa joka kuukausi helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 89 053 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 28 897. Lataa tutkimusraportti

Lisätietoja:

Katja Luotola, Manager, Marketing and Communications , PostNord Oy, 050 302 5639, katja.luotola@postnord.com

Customer service