Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointiin. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä

Kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta shoppailee verkossa joka kuukausi

Kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta eli 12 miljoonaa kuluttajaa tekee verkko-ostoksia joka kuukausi. Suomalaisista shoppailee verkossa kuukausittain 45 prosenttia. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla pohjoismaisten kuluttajien verkko-ostosten arvo kohosi 10 miljardiin euroon, mikä tarkoittaa 11 prosentin kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Suomalaiset ostavat edelleen muita pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista verkkokaupoista. 40 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista tekee ostoksia ulkomaisilta sivustoilta joka kuukausi. Pohjoismaiden keskiarvo on 29 prosenttia. Eniten suomalaiset tekevät ostoksia Kiinasta, Ruotsista ja Saksasta.

- Suomalaiset shoppailevat ulkomaisista verkkokaupoista erityisesti vaatteita ja kenkiä. Syynä tähän on se, että ulkomaisilla toimijoilla on usein laajempi valikoima ja edullisemmat hinnat. Lisäksi toimitukset ja palautukset ovat niissä usein ilmaisia, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Elorantatoteaa.

Verkko-ostosten tekeminen on edelleen sukupolvisidonnaista. Nuoret ostavat verkosta huomattavasti enemmän kuin vanhemmat kuluttajat. Eniten verkko-ostoksia tehdään 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa Suomessa jopa kaksi kolmesta tekee verkko-ostoksia joka kuukausi. 65–79-vuotiaiden ikäryhmässä niin tekee joka neljäs.

Muoti on suosituin tuoteryhmä pohjoismaisten kuluttajien keskuudessa. Seuraavaksi suosituimpia ovat mediatuotteet, viihde-elektroniikka sekä kosmetiikka ja terveydenhoitotuotteet. Muodin verkkokaupassa ulkomailta tuleva kilpailu on kovempaa kuin muissa tuoteryhmissä.

Pohjoismaiset kuluttajat asettavat toimituksille yhä korkeampia vaatimuksia ja haluavat mahdollisuuden valita itse, miten heidän tilauksensa toimitetaan. Neljäsosa kuluttajista on joskus viimeisen vuoden aikana jättänyt ostoksen tekemättä, sillä verkkokauppa ei tarjonnut sopivia toimitusvaihtoehtoja.

Verkkokauppa Suomessa

  • 40 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista tekee ostoksia ulkomaisilta sivustoilta joka kuukausi
  • Suomalaiset suosivat toimitusta pakettiautomaattiin: 68 prosenttia verkko-ostoksia tehneistä pitää sitä tärkeänä
  • 24 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista on joskus jättänyt valitsemansa tuotteen ostamatta, koska verkkokauppa ei ole tarjonnut toivottua toimitustapaa
  • Suomessa on muita Pohjoismaita enemmän verkko-ostajia, jotka tekivät viimeisimmän ostoksensa tietokoneella: 31 prosenttia verkko-ostoksia tehneistä
  • Suomessa käytetään muihin Pohjoismaihin verrattuna eniten rahaa verkossa kauneudenhoitoon ja terveyteen: 64 euroa kuukaudessa


Verkkokauppa Pohjoismaissa 2018 -puolivuotisraportti perustuu kuluttajatutkimuksiin, jotka tehtiin kuukausittain Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 53 849 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 17 954. PostNord on seurannut pohjoismaisen verkkokaupan kehitystä jo yhdeksän vuoden ajan.
Lataa raportti 

Lisätietoja:
Sinikka Eloranta, verkkokauppa-asiantuntija, PostNord Oy, puhelin 040 178 5266, sinikka.eloranta@postnord.com
Katja Luotola, Manager, Marketing and Communications, puhelin 050 302 5639, katja.luotola@postnord.com

PostNord on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2017 konsernilla oli 31 000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa. www.postnord.fi

Kundservice