Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

PostNord-konsernin osavuosikatsaus Q3 2022

Haastava maailmantilanne vaatii jatkuvaa liiketoiminnan sopeuttamista.

Vuoden 2022 kolmas vuosineljännes

• Liikevaihto oli 9 456 (9 340) miljoonaa kruunua. Laskua oli 2 (5) prosenttia kiinteässä valuutassa vertailtavissa yksiköissä.
  • Pakettien määrä väheni kaikkiaan 4 (6) prosenttia business-to-consumer-kaupan supistumisen seurauksena.
  • Kirjeiden määrä väheni 11 (9) prosenttia.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 65 (323) miljoonaa kruunua.

Konsernijohtaja Annemarie Gardsholin kommentit

Haastava maailmantilanne vaatii jatkuvaa liiketoiminnan sopeuttamista. Konsernin liikevaihto oli vuosineljänneksellä 9 456 (9 340) miljoonaa kruunua. Laskua oli siis 2 (5) prosenttia kiinteässä valuutassa vertailtavissa yksiköissä. Liikevoitto oli 65 (323) miljoonaa kruunua ja tulos ennen satunnaiseriä oli 108 (284) miljoonaa kruunua. Vuoden aikana pakettimäärien vähentyminen on hidastunut edellisen vuoden vertailuneljänneksestä. Pakettien määrä väheni neljänneksen aikana 4 (6) prosenttia ja kirjeiden 11 (9) prosenttia. Konsernin voiton väheneminen liittyy ensisijaisesti toimintaamme Tanskassa ja Direct Linkin liiketoimintaan. Tulokseemme vaikutti myös haastavasta maailmantilanteesta johtuva kustannusten kasvu.

PostNordin vuoden 2022 alussa aloittamat toiminnan sopeutukset jatkuvat, ja niitä on tehostettu asteittain. Teemme tämän suhteen tarmokasta työtä mukauttamalla edelleen tuotteiden ja palvelujen hintoja ja kuljetusten polttoainelisiä. Lisäksi mukautamme kapasiteettiamme ja tarjontaamme. Selkeytämme Ruotsissa mainontaportfoliotamme niin, että painopiste on entistä vahvemmin osoitteellisessa suoramarkkinoinnissa ja kohderyhmien mukaan räätälöidyissä palveluissa. Samalla lopetamme osoitteettoman suoramarkkinointipalvelumme.

Kustannuksia säästävien toimien ohella jatkamme pitkän aikavälin sijoitusten tekemistä kilpailukykymme turvaamiseksi. Jatkamme pakettiautomaattiverkoston laajentamista: vuosineljänneksen lopussa meillä oli Pohjoismaissa noin 8 000 pakettiautomaattia. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön kaksi uutta terminaalia Suomessa ja Norjassa. Ne auttavat varmistamaan kasvun pitkällä aikavälillä näissä maissa. Asemamme pohjoismaisilla markkinoilla on vahva ja taloudellinen tilanteemme on vakaa, mistä on etua pakettitoimitusmarkkinoilla. Epävarmassa maailmassa meillä on vahva asema vakaissa asiakassegmenteissä, joille tarjoamme houkuttelevia palveluja.

Vihreä siirtymä etenee nopeasti

Vihreä siirtymämme käsittää energiatehokkuuden parantamisen ja siirtymän fossiilittomiin vaihtoehtoihin. Jälkimmäisen osalta sekä vihreä sähkö että biopolttoaineet ovat tärkeitä tekijöitä, jotka auttavat saavuttamaan tavoitteemme kuljetusten fossiilittomuudesta vuoteen 2030 mennessä. Vuosineljänneksen aikana olemme päättäneet hankkia Suomeen 30 sähkökäyttöistä pakettiautoa latausasemineen ja Norjaan 23 biopolttoainekäyttöistä ja kaksi sähkökäyttöistä kuorma-autoa. Syksyn aikana vaihdamme lisäksi Tanskassa 100 dieselautoa sähköautoihin. Ruotsissa olemme avanneet niin kutsuttuja vihreitä käytäviä Tukholman, Göteborgin ja Malmön välille, mikä tarkoittaa sitä, että valtaosa näiden kaupunkien välillä tekemistämme kuljetuksista on nyt fossiilittomia. Kaikkiaan 60 prosenttia oman ajoneuvokalustomme käyttämästä energiasta on uusiutuvaa.

Raportti, esitysmateriaali ja video löytyvät konsernin sivustolta.

Yhteyshenkilö: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication.
PostNord AB (publ) on velvollinen julkaisemaan nämä tiedot EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen mukaisesti. Tiedot toimitettiin edellä olevan yhteyshenkilön toimesta julkaistavaksi 28.10.2022 klo 08.30 CET.

Customer service