Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Näin ostat turvallisesti verkossa

imagefr8jx.pngVerkossa voi tehdä sekä pieniä että suuria ostoksia, ja koko maailma on vain yhden napsautuksen päässä. Käytä kuitenkin harkintaa ennen ostopainikkeen napsauttamista, koska verkossa piilee myös monia vaaroja ja sudenkuoppia – ikäviä ja odottamattomia lisämaksuja ja pahimmillaan kieroja korttihuijareita.

On helppo huumaantua kaikista niistä mahdollisuuksista, joita verkkokaupan huima ja maailmanlaajuinen laajentuminen tarjoaa. Ajattele, kuinka näppärää ostosten tekeminen on kotisohvalta käsin!
Tuletko kuitenkaan ajatelleeksi, että Yhdysvalloista tilattu 200 euron pusero tulee itse asiassa maksamaan sinulle lisäkuluineen yli 270 euroa? Ja tiedätkö, mikä maksutapa on turvallisin?

Tässä parhaat neuvomme

• Jos yritys on sinulle entuudestaan tuntematon, tutki taustat huolellisesti. Varmista, että yrityksen yhteystiedot ovat selkeästi esillä, ja jos haluat lisävarmuuden, soita yrityksen numeroon ja tarkista, vastaako kukaan. Tutustu tarjottuihin maksutapoihin ja suhtaudu epäilevästi, jos ne eroavat paljon muiden verkkokauppojen maksutavoista.
  • Lue puolueettomia arvioita yrityksestä sosiaalisista medioista ja muiden yritysten sivustoilta. Suosittelemme tätä erityisesti, jos ostat merkkituotteita tai hinta vaikuttaa liian alhaiselta. Muuten voit vahingossa ostaa varastettua tavaraa tai tuoteväärennöksiä!
  • Ole varovainen, jos yritys pyytää etukäteismaksua tai postiennakkoa.
  • Maksa turvallisesti! Vaikka yritys olisi tunnettu ja kaikki vaikuttaisi uskottavalta, voit silti joutua alttiiksi korttihuijaukselle. Varmista, että verkkokaupassa on käytössä vahva tunnistus ja käytä luottokorttia, koska silloin riski siirtyy sinulta luottoyhtiölle. Maksa Paypalin tai Klarnan kaltaisten maksujärjestelmien kautta. Jos haluat maksaa debitkortilla, käytä varatiliä, jolla ei ole paljon rahaa.

Kun tarkistat taustat ja tiedostat riskit, voit tehdä onnistuneita verkko-ostoksia turvallisesti!

Kun ostat EU:n ulkopuolelta

• Muista, että kaikkiin ostoksiin lisätään tulli ja arvonlisävero. Lisäksi ostokseen voidaan lisätä hallinnollisia kuluja maahantuonnista. Tullin ja arvonlisäveron määrä vaihtelee tuotteittain. Tulli on esimerkiksi vaatteille 12 prosenttia, mutta televisioille 14 prosenttia ja koruille 4 prosenttia. Arvonlisävero on yleensä 24 prosenttia, mutta elintarvikkeille 14 prosenttia ja kirjoille 10 prosenttia.  Lisää esimerkkejä tuontiveroista on Tullin verkkosivustolla.
  • Tutustu palautusehtoihin huolellisesti. EU-alueella sinulla on aina 14 päivän palautusoikeus, mutta EU:n ulkopuolella ehdot saattavat olla täysin toiset. Lisäksi tuotepalautusten käsittely on yleensä paljon hankalampaa ja kestää pidempään kuin EU:ssa.
  • Lue tuoteselosteet tarkkaan, jos esimerkiksi ostat leluja Kiinasta, koska ympäristötietoisuudessa on suuria eroja eri puolilla maailmaa.

Customer service