Pandemian helpottaessa verkkokaupan kasvu tasaantuu mutta ei pysähdy

Kolmannes suomalaisista kertoo PostNordin tutkimuksen mukaan ostaneensa aiempaa enemmän verkosta pandemian aikana. Pandemian vaikutukset arkeen ovat syksyn mittaan kuitenkin vähentyneet, ja joka kymmenes uskoo vähentävänsä verkossa shoppailua pandemian helpottumisen myötä.

Koronapandemia kiihdytti verkkokaupan kasvua Suomessa. 59 prosenttia suomalaisista kertoo nyt shoppailevansa verkossa vähintään kerran kuussa, kun vuosi sitten luku oli 49 prosenttia. Keskimääräinen kuukausiostos verkossa on 116 euroa, mikä on selvästi vuodentakaista korkeampi (71 euroa). Samalla se on edelleen selvästi eurooppalaista keskiarvoa alempi – keskiostos on Suomea alempi ainoastaan Puolassa.

- Koronapandemia on vauhdittanut jo ennestään kasvavaa verkkokauppaa, joten pandemiatilanteen helpottaessa olemme mielenkiintoisen tilanteen edessä. Jatkuuko huima kasvu vai siirtyvätkö ihmiset enemmän kivijalkaostoksille. Tutkimuksemme perusteella kasvu olisi nyt hidastumassa, mutta ei suinkaan pysähtymässä. Kasvu jatkuu, mutta ei yhtä rajuna, toteaa PostNordin verkkokauppa-asiantuntija ja Head of Brand Experience Kati Packalén.

Toimituksen joustavuus tärkeämpää kuin nopeus

Verkkokauppapakettien toimituksista puhuttaessa painotetaan usein nopeuden tärkeyttä. PostNordin tutkimuksen mukaan joustavuus ja valinnanvapaus on kuitenkin suomalaisille selvästi tärkeämpää. Paketti halutaan tilata niin, että sen toimitus sopii omaan arkeen ja aikatauluun.

- Varmasti juuri tästä syystä suosituimmat tavat vastaanottaa verkkokauppaostos ovat nouto pakettiautomaatista itselle parhaiten sopivana hetkenä, ja jos se paketin koon puolesta on mahdollista, toimitus suoraan postilaatikkoon, Packalén toteaa.

Maksutavoista suomalaiset suosivat korttia. Verkkokauppaostokset maksetaan mieluiten pankki- tai luottokortilla (30 prosenttia vastaajista) ja seuraavaksi mieluiten laskulla (21 prosenttia vastaajista) tai verkkopankkimaksuna (21 prosenttia vastaajista). Myös PayPalin tapaiset maksunvälityspalvelut ovat suomalaisille mieleen (20 prosenttia vastaajista).

Haluatko tietää lisää suomalaisten ja muiden eurooppalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä?

Lataa Ecommerce in Europe -raportti