PostNord-konsernin tulos 2021

Historiallisen vahva vuosi, jonka loppu oli haasteellinen

Vuoden 2021 viimeinen neljännes

• Liikevaihto oli 10 843 (10 978) miljoonaa Ruotsin kruunua. Laskua oli siis -1 (11) prosenttia kiinteänä valuuttana vertailukelpoisten yksiköiden osalta.
  • Pakettien määrä kasvoi yhteensä 1 (27) prosentin BtoB-toiminnan kasvun ansiosta.
  • Kirjeiden määrä laski -10 (-11) prosenttia digitalisaatiosta johtuen.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 762 (843) miljoonaa Ruotsin kruunua.

Koko vuosi 2021

• Liikevaihto oli 40 693 (38 729) miljoonaa Ruotsin kruunua.
  • Liiketulos (EBIT) oli 2 481 (2 421) miljoonaa Ruotsin kruunua.
  • Kauden tulos oli 1 989 (1 711) miljoonaa Ruotsin kruunua.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,99 (0,85) Ruotsin kruunua.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 4 011 (4 151) miljoonaa Ruotsin kruunua.

Konsernijohtaja Annemarie Gardsholin kommentit

Historiallisen vahva vuosi, joka päättyi haastavissa merkeissä

Kun tarkastellaan koko vuotta 2021 on ilahduttavaa huomata, että saavutimme PostNordin kaikkien aikojen parhaan vuosituloksen sitten yrityksen perustamisvuoden 2009. Tämä selittyy pääasiassa erittäin vahvalla pakettiliiketoiminnalla, jonka volyymit olivat poikkeuksellisen suuria koko vuoden, koska pandemia kasvatti voimakkaasti verkkokauppaa.

Konsernin liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 10 843 (10 978) miljoonaa Ruotsin kruunua eli laski yhden prosentin edellisvuoteen verrattuna. Vuosineljänneksen liiketulos oli 762 (843) miljoonaa Ruotsin kruunua. Tulokseen vaikuttivat negatiivisesti kirjemäärien yhä jatkuva väheneminen sekä pakettiliiketoiminnan suunnittelun haasteet, joiden vuoksi tuotantokustannukset kasvoivat hieman liian suuriksi. Volyymien kehityksen ennustaminen rajoitusten aikana on vaikeaa, ja kapasiteetin täydellinen mukauttaminen volyymeihin lyhyellä varoitusajalla on haasteellista. Kannattavuutta heikensivät myös kasvaneet kuljetuskustannukset, mikä näkyi selvimmin Ruotsissa. Lisäksi koronaviruksen omikron-muunnoksen leviäminen johti korkeaan sairastuvuuteen ja henkilöstökustannusten kasvuun.

Norjassa laaja tuotantouudistus on nyt toteutettu, mikä lisää kapasiteettiamme Oslon alueella. Viimeisen vuosineljänneksen tulosta on tarkasteltava myös sen valossa, että vuoden 2020 loppu oli PostNordille erittäin vahva.

Jatkuvaa innovointia ja asiakaslähtöistä kehitystä

Jatkoimme pakettiliiketoiminnan vahvistamista muun muassa investoimalla terminaaleihimme ja ottamalla käyttöön 3 000 uutta pakettiautomaattia vuonna 2021. On ilahduttavaa huomata, että PostNord on ollut vuoden lopulle tultaessa alan houkuttelevin toimija kuluttajille sekä Ruotsissa että Tanskassa.

Vastuullisen logistiikan ohjelma päivitetty

Neljännellä vuosineljänneksellä päätimme PostNordin vastuullisen logistiikan ohjelman uusista tavoitteista. Ohjelma ulottuu vuosikymmenen puoliväliin asti. Olen erittäin tyytyväinen siitä, että ohjelmamme edistää myönteistä muutosta lähiympäristömme ihmisten hyväksi. Se pienentää radikaalisti kuljetusten ilmastovaikutusta Pohjoismaissa ja mahdollistaa fossiilittomat kuljetukset vuoteen 2030 mennessä. Viimeistään vuonna 2027 kaikki viimeisen kilometrin kuljetuksemme ovat fossiilittomia kaikissa Pohjoismaissa.

Kustannukset ja investoinnit tasapainoon

Kehityshankkeidemme yhteydessä ja meneillään olevan kattavan muutosohjelman puitteissa teemme jatkossa harkittuja investointeja teknologiaan ja tarjoomaan. Jatkamme myös työskentelyä kustannusten hillitsemiseksi ja kannattavuuden kasvattamiseksi kaikissa tuotannon vaiheissa kilpailukykymme säilyttämiseksi.

Lue lisää PostNord-konsernin sivustolta