Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

PostNord tuo jouluostokset kotiovelle ilman odottelua uuden teknologian avulla

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitukset saivat suomalaiset keväällä verkkoon shoppailemaan, ja ostokset halutaan edelleen usein kotiovelle saakka. PostNord vastaa muuttuneisiin tarpeisiin ja ottaa käyttöön uudenlaiseen teknologiaan perustuvan kotitoimitusmallin. Tavoitteena on tehdä kotitoimituksista suomalaisille entistäkin helpompia.

Uuden toimintamallin myötä vastaanottaja voi itse valita milloin haluaa pakettinsa vastaanottaa, eikä hänen tarvitse odottaa paketin saapumista kotona useampaa tuntia. Hän saa toimitusajasta tarkan tiedon, ja lisäksi reaaliaikaista tietoa paketin liikkeistä, kun se on saapumassa.

Vastaanottaja saa kotiin toimitettavasta lähetyksestään ensin ennakkoilmoituksen, jossa hänelle annetaan mahdollisuus valita toimituspäivä ja aikaikkuna. Toimituspäivänä vastaanottaja saa hyvissä ajoin uuden ilmoituksen, jossa ilmoitetaan toimitusaika tunnin tarkkuudella. Kun kuljettaja alkaa lähestyä reitillään vastaanottajaa – 15 minuuttia ennen toimitusta – vastaanottaja saa vielä yhden viestin, jossa olevaa linkkiä klikkaamalla lähetyksen saapumista voi seurata kartalla reaaliajassa.

Vastaanottaja, kuljettaja ja ympäristö kiittävät

Uusi toimintamalli perustuu teknologiaan, joka mahdollistaa myös aiempaa paremman yhteyden kuljettajan ja vastaanottajan välillä silloin, kun paketti on jo kuljettajan kyydissä. Paketin voi helposti pyytää jättämään vaikkapa ilman kuittausta tai naapuriin, mikäli tilanne tai aikataulu kotona muuttuu. Kerrostaloihin toimitettaessa ovikoodit eivät enää ole ongelma, sillä myös se on helppo ilmoittaa jatkossa suoraan kuljettajalle.

- Paketin odottelu kotona sekä yhteyden puuttuminen paketin kuljettajaan ovat kiristelleet jo pitkään kotitoimituksia suosivien hermoja. Digitalisaation myötä ihmiset ovat tottuneet nopeaan ja mutkattomaan toimintaan. Meillä Suomessa pitkät välimatkat ja vaihtelevat keliolosuhteet tekevät yhtälöstä logistiikan kannalta haastavan, mutta me PostNordilla emme anna sen lannistaa. Teemme koko ajan töitä sen eteen, että suomalaiset saavat pakettinsa odotustensa mukaisesti. Tavoitteenamme on tehdä suomalaisten arjesta ja verkkokauppa-asioinnista helpompaa, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo.

Vastaanottajat eivät ole ainoita, jotka toimintamallista hyötyvät. Malli perustuu teknologiaan, jonka avulla kuljettajien reittisuunnittelu ja -optimointi voidaan tehdä tehokkaasti sekä kuljettajien työn että ympäristön näkökulmasta.

- Mitä optimoidummat reitit, sen tehokkaampaa ja mielekkäämpää paketteja on toimittaa – ja ympäristökin kiittää. Kun kuljettajan ja vastaanottajan seurantanäkymä perustuu samaan reaaliaikaiseen dataan, kommunikaatio heidän välillään on sujuvaa, Starck toteaa.

Ensimmäisenä käyttöön pääkaupunkiseudulla

PostNord testasi uutta teknologiaa ja toimintamallia kevään ja kesän 2020 aikana pääkaupunkiseudulla, ja kokemukset olivat erinomaiset. Paketteja on toimitettu jo 20 000 kappaletta, ja mallia on hienosäädetty matkan varrella yhdessä asiakkaiden kanssa. Marraskuun puolivälistä lähtien kaikki Pääkaupunkiseudun kotitoimitukset tehdään uuden mallin mukaisesti.

- Olemme keränneet ensimmäisestä lähetyksestä lähtien aktiivisesti palautetta sekä asiakkailta että kuljettajilta ja muilta toimitusprosessiin liittyviltä työntekijöiltämme. Toimitusprosessia ja teknisiä yksityiskohtia on saatu hiottua alkukesästä niin hyvin, että olemme valmiita ottamaan uuden toimintamallin käyttöön pääkaupunkiseudun jälkeen vaiheittain myös muissa suuremmissa kaupungeissa.

Paketin vastaanottaminen on turvallista myös koronaviruspandemian aikana. PostNordin toimittamat paketit jätetään vastaanottajille ilman fyysistä kontaktia, eikä käsin tehtävää kuittausta tarvita. Lisäksi kuljettajat noudattavat turvallisuuden takaavia hygieniaohjeita.

Miten voimme auttaa logistiikassa?

Kundservice