Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Ainutlaatuiset kuorma-autot kulkevat hiljaisesti sähköllä

Ainutlaatuinen kuorma-auto kulkee sähkömoottorinsa ansiosta erittäin hiljaisesti. Kyseessä on erikoisvalmisteinen sähkökuorma-auto, joka ajaa Rosersbergin ja Arlandan väliä Tukholman seudulla.

Merkittävä osa hiilidioksidipäästöistä on peräisin tieliikenteestä. Yksi ratkaisu raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen on sähköväylä, joka lataa ajoneuvoja ajon aikana. Ruotsista voi tulla yksi ensimmäisistä maista, joissa kuorma-autoon voidaan syöttää virtaa väylän sähkökiskon avulla. 

Ainutlaatuinen hanke, jossa PostNord on mukana, on nimeltään eRoadArlanda. Se on ollut käynnissä neljä vuotta. Testikuorma-auto kulkee nyt pelkän sähkövirran varassa. Sitä ajetaan PostNordin Rosersbergin terminaalin ja Arlandan lentokentän välillä.

– Ajoa on kokeiltu sekä kuormattuna että tyhjänä. Kaikki testit ovat onnistuneet erittäin hyvin, PostNord Sverigen ympäristöjohtaja Mårten Sjölin kertoo.

Valmis sähköväylä toimii siten, että energiaa siirretään ajoneuvoon tiessä olevasta
kiskosta liikkuvan varren avulla. Varsi tunnistaa kiskon paikan tiessä. Kun ajoneuvo
on kiskon kohdalla, varsi on ala-asennossa ja yhteydessä kiskoon. Ohituksen yhteydessä
varsi nousee ylös automaattisesti.

– Sähkökuorma-auton ajaminen ei oikeastaan eroa paljonkaan tavallisella kuorma-autolla ajamisesta. Suurin ero on, että se ei pidä juuri minkäänlaista ääntä. Se on erittäin hiljainen, kuorma-autoa testannut PostNordin kuljettaja Vladimir Minić kertoo.

Etäisyys Rosersbergin ja Arlandan välillä on 13 kilometriä. Näistä kahdella kilometrillä on sähköväylää. Rosersbergissä kuorma-auto voidaan pikaladata samalla, kun lasti puretaan.
Sitten auto ajetaan takaisin Arlandaan. Kuorma-autolla voidaan ajaa yhteensä 11 edestakaista matkaa joka päivä.

– Raskaassa liikenteessä sähkömoottoreiden haaste on se, että akut ovat liian suuria tuotteiden kustannustehokkaaseen kuljettamiseen, Sjölin selittää.

Kuorma-auto saa suunnitellusta sähköväylästä tarpeeksi tehoa koko matkan ajamiseen sisäänrakennetun akun voimalla.

 

Tietoa

  • Sähkömoottori painaa 1 600 kg, josta akun osuus on 600 kg. Vertailun vuoksi: Teslan Model 6:n akku painaa lähes 550 kg.
  • eRoadArlanda on yksi Trafikverketin esikaupallisen innovaatiohankinnan sähköväylien kehittämishankkeista. Yrityksistä mukana ovat muun muassa NCC, KTH, Elways, ABT ja PostNord.
  • PostNordin tavoite on vähentää hiilidioksidipäästöjä 40 prosentilla vuoteen 2020 mennessä verrattuna vuoden 2009 tilanteeseen. Vuoteen 2009 verrattuna päästöt ovat vähentyneet lähes 23 prosentilla. Rautatieliikenne ja sähköajoneuvot ovat keskeisessä asemassa.
  • PostNordilla on nykyään yli 5 000 sähköajoneuvoa, mikä on yksi Euroopan suurimmista sähköajoneuvokannoista.

 

Lue Tempo 1/2018