Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Mixtec: Valistunut kuluttaja vaatii luomua

Sujuvalla logistiikalla on tärkeä rooli asiakkaiden toiveiden täyttämisessä. Suomalainen juomiin ja juomatarvikkeisiin erikoistunut yritys Mixtec ja PostNord ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä.

25 vuotta sitten kolme kaverusta oli töissä samassa anniskeluravintolassa, kun idea omasta
salmiakkisiirapista syntyi. Tuotekehityksen tuloksena syntyi Mixtec-salmiakkimix. Vähitellen mikserivalikoima laajeni muun muassa tervanmakuisella siirapilla.

– Miksereitä on nyt varmaan jo yli 70, nykyään Modo-tuotemerkillä, ja joka vuosi tulee uusia makuja, kertoo Head of Operations Maria Kämppi.

Siirapit eivät ole Mixtecin ainoa valttikortti, vaan yritys tarjoaa lisäksi esimerkiksi erilaisia tarvikkeita baareihin sekä aamiaismehujärjestelmiä. Tuotteita myydään paljon myös päivittäistavarakauppoihin.

Kuluttajien valistuneisuus näkyy juoma-alalla. Mehupuolella suositaan yhä enemmän luomua, ja erilaisten kasvipohjaisten maitojuomien kysyntä on kasvanut.

Kahvirintamalla ptkään pinnalla ollut tumman paahdon ja erikoiskahvien trendi on puolestaan hiljalleen hiipumassa. Nyt mennään kohti vaaleampaa paahtoa ja suodatinkahvia.

– Tumma paahto ei kuitenkaan häviä minnekään, mutta nähtävillä on hifistelyä myös vaaleapaahtoisen kahvin suhteen, Kämppi sanoo.

Yrityksen yksi mielenkiintoisimmista tuotteista on Thoreau-vesijärjestelmä, joka puhdistaa ja jäähdyttää veden sekä lisää siihen haluttaessa kuplia. Vesijärjestelmiä on käytössä kahviloissa, toimistoissa ja ravintoloissa.

– Parasta tässä ”vesitolpassa” on se, että sen avulla vältetään vesipulloista tulevaa muoviroskaa. Konsepti onkin mukana Puhdas Itämeri -hankkeessa, Kämppi
kertoo.

Helposti särkyvät tuotteet helposti ja ehjänä asiakkaille

PostNord ja Mixtec ovat tehneet yhteistyötä jo viitisen vuotta.

– PostNordilla on hyvin kattava verkosto, ja asiakaspalvelu toimii hyvin, Kämppi kehuu.

PostNord on huolehtinut vuoden ajan, että helposti särkyvät tuotteet, kuten lasiset siirappipullot ja juomalasit, päätyvät varmasti ehjinä Mixtecin asiakkaille aina Hangosta Utsjoelle.

– Kuuden lasipullon laatikoissa olevat mikserit ovat kaikista haasteellisimpia kuljetettavia, mutta PostNord on onnistunut niidenkin kanssa hyvin.

Hajoamisia sattuu väkisin silloin tällöin haastavien tuotteiden takia.

– Jos meillä on ollut jotakin reklamoitavaa, PostNordin puolelta on tartuttu asiaan ripeästi ja hoidettu se kuntoon. On äärimmäisen tärkeää saada asiat selvitettyä nopeasti, Kämppi kiittelee.

Monilla Mixtecin asiakkailla on pienet varastot, joten he tarvitsevat täydennystä usein. Sujuvalla logistiikalla on olennainen rooli asiakkaiden toiveiden täyttämisessä.

– Kerran oli tilanne, että erään ravintolan piti aueta perjantaina, mutta tilaus oli jäänyt tekemättä. Soitto ravintolasta tuli keskiviikkona, ja tuotteet ehtivät kuin ehtivätkin avajaisiin. Onneksi tällaista ei tapahdu ihan joka päivä, Kämppi sanoo nauraen.

Tilaukset liikkeelle saman päivän aikana

Tilausten helpottamiseksi Mixtecillä on ammattikäyttöön tarkoitettu verkkokauppa. Se on osoittautunut tärkeäksi tilauskanavaksi.

– Ravintolat ja baarit toimivat ilta-aikaan, joten tilauksia halutaan tehdä monesti työvuoron päätyttyä aamuyöllä. Verkkokaupan kautta tehdyt tilaukset tulevat suoraan toiminnanohjausjärjestelmään ja lähtevät eteenpäin viimeistään seuraavana päivänä. Jos tilaus on tehty ennen kello 12:ta, tilaus lähtee pääsääntöisesti jo samana päivänä, sillä
PostNord tulee hakemaan tilaukset noin kello 15.

Kämppi uskoo, että tulevaisuudessa asiakkaat haluavat entistä kokonaisvaltaisempia
palveluita. Niitä Mixtec haluaa myös tarjota, ekologiset arvot huomioiden.

– Me pyrimme ajattelemaan asioita ekologisuuden kannalta ja kuormittamaan mahdollisimman vähän ympäristöä. Tulevaisuudessa yrityksen tähtäimessä ovat entistä enemmän myös toimistot.

– Onneksi meillä on hyvä koelaboratorio omalla toimistollamme: mikä toimii siellä, toimii todennäköisesti muuallakin, Kämppi naurahtaa.

Lue Tempo 1/2018