Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Kuuntele asiakasta

Toimitusketju 4.0:n perusajatus on yhteys loppuasiakkaaseen, tiedon kerääminen todellisesta käytöstä ja vieminen taaksepäin koko ketjun tiedoksi. Tekniikka on olemassa, ja suurin haaste piileekin johtamisessa. Kuunteleminen, asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen, luottamuksen rakentaminen ja avoimuuden ylläpitäminen ovat tarpeen ketjun eri osissa, jotka aiemmin olivat suljettuja. Tempo kertoo, mitä vaaditaan tulevaisuuden asiakaslähtöisen toimitusketjun luomiseen.

Alati kasvavan verkkokaupan aikakaudella koko toimitusketju täytyy uudistaa. Se tarkoittaa kaikkea sisäisestä toiminnasta koko ketjuun toimittajalta loppuasiakkaalle. Sateenkaaren päästä löytyy asiakaslähtöinen ja verkossa toimiva toimitusketju, jossa on otettu huomioon loppuasiakkaan todelliset tarpeet ja toimitukset hoidetaan entistä nopeammin, tehokkaammin ja intuitiivisemmin.

Toimitusketjun siirtäminen verkkoon ei kuitenkaan ole yksinkertaista. Perinteinen siiloajattelu ja muurit toimitusketjun osapuolien välillä ovat syitä sille, että tietoa ei ole useinkaan tarjolla siellä, missä sitä eniten tarvitaan. Oikeasti asiakaslähtöisen toimitusketjun luomiseen tarvitaan digitaalisen kehityksen lisäksi parempaa tiedonvälitystä. Jotta se onnistuu, tarvitaan entistä enemmän luottamusta kaikkien ketjun osien välille. Eräs tämän ajatuksen hyvin sisäistänyt yritys on kansainvälinen kuulalaakerikonserni SKF.

"Tarkastelemme koko toimitusketjua tuotannosta aina loppuasiakkaalle asti"

Koko toimitusketjun uudelleenjärjestely on haastavaa. Jos yritys on 110 vuotta toiminut kansainvälinen teollisuusalan toimija, haastavuus on vasta alkua. SKF otti silti asiakseen irrottautua siilorakenteesta ja asettaa asiakkaan tarpeet lähtökohdaksi ja työskennellä ketjussa taaksepäin.

– Tarkastelemme koko toimitusketjua tuotannosta aina loppuasiakkaalle asti. Tavoite on viedä suunnittelua eteenpäin ja ottaa asiakkaan tarpeet lähtökohdaksi, eikä tehdä kuten aiemmin, eli suunnitella ketjua tuotannosta käsin, SKF:n Director Logistics & Demand Chain ja kansainvälisestä logistiikasta vastaava Christer Cedervall kertoo.

SKF on perinteisesti työskennellyt siilomallilla, jossa jokainen tuoteluokka ja organisaation osa suunnittelee ja optimoi omaa toimintaansa. Juuri nyt käynnissä on hanke, jonka tavoitteena on luoda yhteinen kansainvälinen suunnitteluprosessi koko yrityksen sisäisille tavarantoimituksille.

– Aiemmin yrityksen eri osien toiminta on optimoitu erillään, eikä tietoa ole jaettu koko ketjun optimointia varten. Nyt luomme sisäisen ketjun päälle järjestelmän, jonka avulla kaikkea voidaan suunnitella ja ohjata keskitetysti ja löytää synergiaetuja.

Tavoitteena on ottaa suunnittelutyö osaksi kansainvälisten toimintojen koko sisäistä ketjua niin ennusteissa, jakelussa kuin tuotannon ja hankintojen suunnittelussa. Malli on ollut kokeilussa vuoden verran kahdella tehtaalla Itävallassa ja Ranskassa. Tavoite on ottaa mukaan yrityksen kaikki 115 tehdasta eri puolilla maailmaa.

Keskiössä luottamus ja tiedon jakaminen

Sisäisten tavarantoimitusten integrointi on ensimmäinen ja tärkeä askel toimitusketjun uudelleenjärjestelyssä. Toimitusketju 4.0 ulottuu kuitenkin vielä pidemmälle, oman toiminnan ulkopuolelle. Cedervallin mukaan kyse on yhteistyön laajentamisesta kaikkien tavarantoimitusketjun jäsenten välillä.

– Toimitusketju 4.0:n tarkoitus on rakentaa luottamusta ketjun eri toimijoiden välille ja löytää järjestelmä tiedon jakamiseen. Samalla tietojen ja työskentelytapojen avoimuutta on parannettava.

SKF:n visio on tavoittaa loppuasiakas ja ottaa heidän tarpeensa huomioon alusta alkaen.

– Pyrimme suunnittelemaan tuotannon asiakkaan lähtökohdista ja näkemään tilausta pidemmälle. Esimerkiksi laakereissamme voisi olla anturit, jotka ilmoittaisivat vaihtotarpeen lähestymisestä. Silloin voisimme toimittaa uudet laakerit ennen kuin edelliset ovat tulleet käyttöikänsä päähän.

Vaikka aivan loppuasiakkaisiin asti ei päästäisi, seuraava askel on ottaa yhteyttä jakelijoihin.

– Jos saisimme tiedot jakelijoiden myyntipisteistä käyttöömme, voisimme säästää viikkoja tai jopa kuukausia toimitusajassa, kun puskurivaraston tyhjentymistä ja jakelijan tilausta ei tarvitsisi odottaa.

Lue koko juttu näköislehdestä