Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

PostNord Day 2017 keskittyi asiakaskokemukseen ja digitalisaatioon

Tämänvuotinen PostNord Day tarjosi inspiroivia puheenvuoroja digitalisaatiosta, kasvun mahdollistavasta logistiikasta ja nykyaikaisesta johtamisesta. Aamupäivä oli täynnä mielenkiintoisia asiakas-caseja ja ajatuksia herättäviä keskusteluja.

Digitalisaatio mullistaa kaiken, myös logistiikan, ja muutoksen vauhti on kova. Tämä viesti oli selvä, kun PostNord Strålforsin toimitusjohtaja Johanna Starck ja PostNord Oy:n toimitusjohtaja Jari Rinnekoski johdattivat päivän teemoihin kertomalla isäntäyritysten strategisista suuntaviivoista.

Tervetulopuheiden jälkeen käsiteltiin sähköisten palvelukanavien merkitystä asiakaskokemuksen luomisessa. OK Perinnän Director Operations Jennie Flink kertoi, miten perintätoimisto käyttää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia palvellakseen velallisasiakkaita paremmin ja hälventääkseen perintään liittyviä negatiivisia mielikuvia.

- Chat on huomattavasti matalamman kynnyksen yhteydenottokanava kuin puhelin ja selvästi nopeampi kuin sähköposti. Extranet puolestaan on ajasta riippumaton, ja siellä voikin asioida vaikka keskellä yötä, jos se sopii asiakkaalle parhaiten, hän korosti.

- Sosiaalisen median kanavissa emme voi käsitellä asiakkaiden asioita julkisesti, mutta on silti tärkeää olla niissä läsnä. Voimme ohjata Facebookissa asiakkaat suojatumpiin kanaviin.

Kansainvälisiä kasvunäkymiä

Kansainvälistä näkökulmaa päivään toivat Airam Electricin logistiikkajohtaja Anne Gustafsson sekä Vannetukku.fi:n toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Pian 100-vuotiaalla Airamilla todettiin muutama vuosi sitten, että Suomen ainoalla tunnistettavalla valaisinbrändillä ei olisi enää Suomen markkinoilla uusia kasvunäkymiä. Katseet suunnattiin ulkomaille. Koska kasvua lähdettiin hakemaan Pohjoismaista, mukaan tarvittiin vahva pohjoismainen logistiikkakumppani, joka pystyy hoitamaan päivittäiset noudot luotettavasti ja keikkakohtaisen raportoinnin sujuvasti.

- Yhteistyö Suomen ja Ruotsin välillä on PostNordin kanssa läpinäkyvää ja luotettavaa. Emme pysty ennakoimaan tarpeitamme kovin tarkasti, joten meille on erittäin tärkeää, että logistiikkakumppanimme joustaa kulloistenkin tarpeidemme mukaan, Gustafsson totesi.

Gustafsson korosti myös kasvokkaisten tapaamisten ja dialogin merkitystä logistiikkakumppanuudessa.

- Digitalisaatio on hieno juttu, mutta on edelleen tärkeää, että kumppanin kanssa tavataan myös kasvokkain. Ja erityisen mukavaahan se on tässä tapauksessa, kun sitä kumppania pääsee kehumaan.

Suuret sesonkivaihtelut vaativat paljon logistiikkakumppanilta

Myös Vannetukku.fi hakee kasvua Pohjoismaista. Autonrenkaita ja -vanteita myyvä yritys on todellinen oman tiensä kulkija, joka on luottanut omaan visioonsa soraäänistä huolimatta. Verkkokaupan nimeen vannovan Vannetukun merkittävimpiä markkinointikanavia Ruotsin markkinoilla on hyvinkin perinteinen postimyyntikatalogi, jonka PostNord jakelee kohdennetusti juuri sen palveluista potentiaalisesti kiinnostuneiden kuluttajien postiluukkuihin.

Vannetukku tunnetaan edullisista hinnoista ja nopeista toimituksista, eikä näistä toiminnan kulmakivistä ole tarkoitus luopua myöskään Ruotsin- ja Norjan-markkinoita valloitettaessa.

- PostNord tuntee pohjoismaiset markkinat parhaiten, ja heiltä saa henkilökohtaisinta palvelua. Rengasmarkkinoiden koko on Ruotsissa kaksinkertainen Suomeen verrattuna ja Norjassakin samankokoinen kuin Suomessa. Meillä on siis näköpiirissä kolminkertainen markkina nykyiseen nähden ja PostNord on meille sopivin kumppani sen valloittamisessa, Heiskanen sanoi.

Rengaskaupassa suurimmat logistiikkahaasteet liittyvät suureen sesonkivaihteluun. Vannetukun Kouvolan varastossa on tilaa 300 000 renkaalle, mikä riittäisi koko Suomen markkinan hoitamiseen, jos rengaskauppa ei olisi niin sesonkiluontoista.

- Joinakin päivinä tavarat mahtuisi rekan nuppiin ja joskus taas tarvitaan 16 puoliperävaunua jotta saadaan tavara lähtemään. Tänäkin syksynä keli muuttui niin nopeasti, että logistiikkakumppaneilta vaadittiin melkoista joustavuutta.

Digitaalinen murros siirtää vallan asiakkaalle

Digitaalinen murros voidaan tiivistää seuraavasti: uusi teknologia muuttaa asiakkaiden käyttäytymistä. Näin aiheen tiivisti PostNord Insightsin Mats Bergström puheenvuorossaan. Murros tuo mukanaan uudenlaisia bisnesmalleja ja se mahdollistaa uudenlaisen kanssakäymisen asiakkaiden kanssa.

- Digitalisaation mukaan lähteminen ei tarkoita sitä, että bisnes muutetaan kokonaan digitaaliseksi. Se tarkoittaa digitaalisen informaation hyödyntämistä niin, että asiakaskokemus voidaan optimoida ja prosessien tehostamista niin, että asiakasuskollisuutta voidaan vahvistaa.

Valta on siirtynyt digitalisaation myötä asiakkaalle, ja siksi asiakkaan ymmärtäminen on kaiken keskiössä. Asiakaspolkujen määrittäminen ja tunteminen on tänä päivänä menestyvän liiketoiminnan perusta.

Johtamisesta puhuttaessa kaiken keskiössä on asiakkaan sijaan työntekijä, jokainen tiimin jäsen. Susijengin valmentaja Henrik Dettmann päätti PostNord Dayn opettamalla, miten koripallojoukkue valmennetaan menestykseen, eikä bisnesväelle jäänyt epäselväksi, että samat opit pätevät myös yritysmaailmassa.

- Ei ole mahdollista valmentaa joukkuetta tai peliä, valmentaa voi vain jokaista pelaajaa. Jokaisen pitää voida pelata omaa paikkaansa omiin vahvuuksiinsa perustuen, sillä silloin pelaaja on motivoitunut. Olemme kaikki erilaisia ja meillä on omat vahvuutemme. Erilaisista vahvuuksista ja omista pelipaikoista muodostuu joukkue. Kun se oivalletaan, niin peli alkaa sujua, Dettmann opettaa.

- Suden vahvuus on lauma ja lauman vahvuus on susi.

 

PostNordDay 2017
PostNord Oy:n ja PostNord Strålforsin yhteinen asiakas- ja kumppanitapahtuma PostNord Day järjestettiin 27.10.207 Finlandia-talolla.
#postnordday