Verkkokauppa kansainvälistyy – kuluttajien pelot väistyneet

Verkkokauppaostokset tehdään yhä useammin ulkomaisista verkkokaupoista. Amazonin kaltaisten kansainvälisten markkinapaikkojen arkipäiväistyminen on hälventänyt kuluttajien ennakkoluuloja. Myös kuluttajien odotukset asiakaskokemuksesta ovat korkeat riippumatta verkkokaupan kotimaasta.

186 miljoonaa eurooppalaista kuluttajaa teki kuluneen vuoden aikana ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Se on 10 miljoonaa enemmän kuin vuotta aiemmin.

”Amazonin ja AliExpressin kaltaisten suurten markkinapaikkojen arkipäiväistyminen on kasvattanut kuluttajien luottamusta ulkomaisiin verkkokauppoihin. Niihin ei enää kohdistu yhtä suuria ennakkoluuloja kuin aiemmin, mutta samalla niiltä myös vaaditaan enemmän. Kuluttajat haluavat itse päättää, millä maksutavalla verkko-ostoksensa maksavat sekä miten ja milloin tilaukset toimitetaan. Sekä verkkokauppiaiden että meidän kumppaneiden on tunnistettavat nämä tarpeet ja kehitettävä aktiivisesti toimintaamme niiden pohjalta”, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lambergkertoo.

Ostokäyttäytyminen vaihtelee maittain

Verkkokauppiaille kansainvälistyvät markkinat tarkoittavat kovempaa kilpailua, mutta myös huomattavasti laajempaa markkinapotentiaalia. Potentiaalin hyödyntäminen edellyttää kohdemaiden paikallisten tapojen tuntemista. Odotukset esimerkiksi maksu- ja toimitustapojen suhteen vaihtelevat huomattavasti maittain.

Saksassa ja Puolassa suositaan Paypalia, kun taas Pohjoismaissa ja Belgiassa maksetaan mieluummin kortilla. Iso-Britanniassa, Espanjassa ja Ranskassa nämä maksutavat ovat yhtä suosittuja. Pohjoismaissa sekä Saksassa lasku on suosittu maksutapa, kun taas Alankomaissa sekä Puolassa suositaan maksamista suoraan pankkitililtä.

”Kuluttajien odotukset on tärkeää tuntea ja ottaa huomioon, jotta asiakaskokemuksesta muodostuu positiivinen. Verkkokaupoissa asioidaan usein siksi, että se on nopeaa ja tehokasta kiireisen arjen keskellä. Tehokkuuden ja helppouden vaatimus on tärkeää huomioida ostoprosessin alusta loppuun saakka – aina siihen asti kunnes ostos on perillä asiakkaalla”, Lamberg korostaa.

Verkkokauppa kasvaa Euroopassa vuosi vuodelta

Eurooppalaiset kuluttajat shoppailevat verkkokaupoissa vuosi vuodelta enemmän. Kuluneen vuoden aikana 260 miljoonaa eurooppalaista kuluttajaa teki ostoksia verkkokaupoissa yhteensä 181 miljardilla eurolla, mikä on selvästi enemmän kuin koskaan aiemmin. Verkkokaupoista haetaan edullisia hintoja, tiettyjä mieleisiä brändejä sekä uniikkia valikoimaa. Yleisimmät tuotteet ovat vaatteet, kengät ja kodin elektroniikka, mutta myös terveystuotteet ja kosmetiikka ovat vahvassa kasvussa.

Lataa tutkimusraportti

Verkkokauppa Euroopassa -raportti
PostNord on tutkinut Euroopan verkkokauppamarkkinoita säännöllisesti vuodesta 2014 alkaen. Tulokset julkaistaan Verkkokauppa Euroopassa -raportissa. Raportti perustuu yli 11 000 kuluttajan haastatteluun Belgiassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Tanskassa. Jokaisesta maasta on valikoitunut vastaajiksi edustava otos 15–79-vuotiaita kuluttajia. Useimmissa maissa tutkimukseen osallistui noin 1 100 vastaajaa. Poikkeuksena ovat Pohjoismaat, jotka on katsottu raportissa yhdeksi yhtenäiseksi alueeksi. Pohjoismaissa kyselytutkimukseen osallistui jokaisesta maasta noin 500 vastaajaa. Kyselytutkimuksen suoritti tutkimusyritys Nepa. Lataa raportti.

Lisätietoja:
Jouni Lamberg, markkinointi- ja viestintäjohtaja, PostNord Oy, 0400 503 358,jouni.lamberg@postnord.com
Katja Luotola, viestintäpäällikkö, PostNord Oy, 050 302 5639,katja.luotola@postnord.com

PostNord
  on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2016 konsernilla oli 33 000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli 4,1 miljardia euroa. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa.

25.10.2017