Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon
Verkkokauppa

Yrittäjä, näin pääset alkuun logistiikassa

Logistiikkaan liittyvät ratkaisut ovat keskeinen menestyksen avain aloittavan yrityksen pyörittämisessä. Logistiseen ketjuun kuuluvat kuljetusten lisäksi myös palautuksiin, pakkauksiin, varastointiin, asiakirjoihin ja erilaisiin lupiin ratkottavat asiat. Hyvällä ennakkosuunnittelulla saat asiat rullaamaan, toimitukset perille asiakkaillesi, kustannukset kuriin ja minimoit liiketoiminnan riskejä.

Kokosimme uusille, aloittaville yrittäjille vinkkilistan, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun miettii yrityksen logistisia tarpeita.

1.Mieti, mitkä tekijät ovat liiketoimintasi kannalta keskeisiä ja millaisia odotuksia asiakkaillasi on kuljetusten suhteen.

Riittävätkö omat resurssisi huolehtimaan kuljetuksista vai olisiko parempi hankkia kumppani huolehtimaan logistiikasta? Millaisia odotuksia asiakkaillasi on kuljetusten suhteen? Mikä merkitys on yrityksellesi tai asiakkaillesi esimerkiksi toimitusten nopeudella, varastointiratkaisuilla, kuljetusten laadulla tai kuljetusten ympäristövaikutuksilla?

 

2.Teetkö kaiken itse vai ulkoistatko logistiikan?

Moni aloittava yritys tekee mielellään kaiken itse, mutta kannattaa jo yritystä perustettaessa miettiä, mikä on yrityksen ydinliiketoimintaa, ja mitkä tehtävät on fiksumpaa ostaa ulkopuolelta palveluina tai ulkoistaa kumppanille. Jos kuljetukset, varastointi tai pakkaaminen eivät ole yrityksen kovinta ydintä, on järkevämpää hankkia kumppani huolehtimaan näistä asioista.

 

3.Millainen logistiikkakumppani on yrityksesi kannalta sopivin?

Logistiikkakumppania valitessa kannattaa selvittää tarkkaan eri toimijoiden referenssit ja vahvuusalueet. Valitse sellainen yritys, jonka kanssa yhteistyö sujuu ja sitä on mahdollista kehittää yhdessä. Onko kumppanilla pienasiakaskonsepti, jotta saat oman äänesi kuuluviin yhteistyön kehittämisessä? Kannattaa tarkkaan arvioida, miten logistiikkakumppanin palveluvalikoima vastaa omia tarpeitasi ja miten kumppanin rahkeet riittävät oman yrityksesi kasvutavoitteisiin. Jos yrityksesi harjoittaa kansainvälistyvää verkkokauppaa, onko logistiikkakumppanilla riittävän vahvaa osaamista vastata kansainvälisyyden haasteisiin?

 

4.Yksi vai useampi logistiikkakumppani?

Jos ulkoistat logistiikan, vastuu sen toimivuudesta säilyy kuitenkin yritykselläsi. Logistiikka ulkoistetaan usein yhdelle kumppanille, mutta myös hajautettu, useamman yhteistyökumppanin malli voi olla toimiva vaihtoehto. Kansainvälisen tai valtakunnallisen toimijan rinnalla paikallisten, pienempien kuljetusyritysten käyttö voi olla perusteltua yrityksen liiketoiminnan kannalta. Yhden kumppanin strategia on helpompaa hallinnoida, mutta riskinä on, että valitsee omalle liiketoiminnalleen heikosti soveltuvan kumppanin. Hajautettu yhteistyö nielee puolestaan enemmän omaa aikaa ja resursseja.

 

5.Mitkä ovat kumppanin tekniset valmiudet ja mistä logistiikkakustannukset syntyvät?

Laadukas logistiikkakumppanuus hyödyntää sähköisiä työkaluja, joiden avulla esimerkiksi yhteydenpito, lähetysten historia ja seuranta sekä laskutus voidaan hoitaa kustannustehokkaasti, läpinäkyvästi ja reaaliaikaisesti. Selvitä ja vertaile, miten yhteistyökumppanien sähköiset työkalut vastaavat oman yrityksesi tarpeita ja millaisia lisäpalveluja ne tarjoavat. Yhteistyön hinnoittelumalli kannattaa käydä tarkoin läpi jo tarjousvaiheessa, että olet selvillä, mitä oikeastaan olet ostamassa. Yhteistyökumppanin valintaa tehtäessä on hyvä myös miettiä, ratkaiseeko pelkkä hinta vai onko yhteistyön helppous ja laatu merkittävämpää.

 

6. Pakkaus on osa brändiä

Hyvä pakkaus kestää kuljettamisen turvallisesti ja vastuullisesti, mutta kuljettaa mahdollisimman vähän turhaa ilmaa. Kuluttajat arvostavat yhä enemmän toimitusten vastuullisuuteen liittyviä arvoja. Pakkausmateriaalien valintaa, paketointia tai tilausten palauttamistapoja on hyvä miettiä tarkkaan. Etenkin verkkokaupassa toimitettu paketti on asiakkaalle konkreettinen tunneside yritykseesi. Pakkauksesi viestii yrityksesi arvoista ja brändistä sekä vahvistaa asiakaskokemusta. Pakkauksen design ja ulkomuoto, kierrätettävyys ja materiaali voivat ratkaista, palaako asiakas uudelleen yrityksesi verkkokauppaan ostoksille.

 

7. Miten varastoin ja mikä on toimitusnopeuden merkitys liiketoiminnallesi?

Logistiikkaratkaisuihin vaikuttaa keskeisesti yrityksesi liiketoiminnan ominaispiirteet. Jos harjoitat maahantuontia, miten tärkeä tekijä toimitusnopeus on bisneksen kannalta? Haluatko toimitukset lentäen, meritse, maanteitä tai junaraiteita pitkin? Miten huolehdit tavaroiden varastoinnista? Pidätkö yllä omaa varastoa vai ostatko varastotilaa ja sen hallinnointia ulkopuoliselta kumppanilta? Miten kuljetuksista vastaava kumppanisi voi auttaa varastointiin liittyvissä asioissa?

Tutustu Online-asiakkuuteemme, joka on helppo ja nopea tapa saada PostNordin palvelut käyttöösi!

Kundservice