Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Varastonhallinta ja kuljetukset kumppaneiden hoitoon

Yhä useampi yritys siirtää varastoinnin ja kuljetukset kumppaneiden käsiin. Se vaatii aina huolellista suunnittelua, luottamusta ja uudenlaista tapaa ajatella logistiikkaa. Esimerkkiä näyttää autoalan maahantuoja Bassadone, joka siirsi varaosavarastonsa PostNordin haltuun noin vuosi sitten.

Konsulttiyhtiö Capgeminin ja Penn State Universityn vuosittaisen tutkimuksen mukaan logistiikan ulkoistaminen jatkaa kasvuaan, ja yhteistyöstä eri toimijoiden välillä haetaan paitsi säästöjä ja joustavuutta myös tehokkaampaa asiakaspalvelua.

– Logistiikkakulut ovat kohtuullisen iso osa yrityksen liiketoiminnasta. Yritykset etsivät tapoja pärjätä paremmin näinä aikoina, ja yksi keino on varaston ulkoistaminen. Tarve ulkoistamiselle voi syntyä myös liiketoiminnan kehittyessä ja tilantarpeen kasvaessa, kertoo PostNordin myyntipäällikkö Bert Wetterstein.

Ihmisiä tarvitaan aina päättämään logistiikasta

Ulkoistaminen tuo yleensä mieleen irtisanomiset ja toiminnan siirtämisen ulkomaille, vaikka usein varasto siirretäänkin entistä lähemmäs loppukäyttäjäänsä. Wettersteinin mukaan niin sovittaessa mukana tulee myös osa yrityksen logistiikkatyöntekijöistä, sillä henkilöstön mukana siirtyvä tuote- ja palvelutuntemus hyödyttää sekä ulkoistavaa että varastoinnin hoitavaa osapuolta.

Myöskään logistiikkapäättäjien ei tarvitse pelätä työpaikkansa puolesta, vaikka varastointi ja kuljetukset olisivatkin kumppanin käsissä.

– Ihmisiä tarvitaan aina ohjaamaan ja päättämään logistiikasta, Wetterstein vakuuttaa.

Kaikki alkaa IT-järjestelmien yhteen saattamisesta

Wetterstein kertoo, että ennen varaston siirtämistä tarvitaan paljon dataa ja työtä järjestelmien parissa. On tiedettävä, mitä varastossa on ja millaisia tilavaatimuksia sillä on.

– Tilan pitää soveltua juuri tälle tuoteryhmälle tai segmentille. Mietimme tarkkaan, millaisia tuotteita päivittäin tarvitaan.

Ennen kuin fyysisen varaston muuttamista edes lähdetään suunnittelemaan, aloitetaan isoin tyl järjestelmien yhteen saattamisessa. Se ei aina ole yksinkertainen operaatio. Capgeminin tutkimuksessakin yhdeksi suurimmista logistiikan ulkoistamisen haasteista nousi eri kumppanien IT-järjestelmien yhteensopivuus.

Taloudelliset edut isossa roolissa

Autoja sekä niiden varaosia ja lisävarusteita maahantuova Bassadone on ollut vuosia PostNordin kuljetusasiakas, mutta myöhemmin myös varaosavarasto siirrettiin PostNordin huomaan. Bassadonen varaosapäällikkö Reijo Kortesalmi kertoo, että yrityksellä oli tähtäimessä tehdä logistiikasta kokonaispaketti.

– Taloudelliset edut ovat tietenkin tärkeä kriteeri. Näin saavutamme hyötyjä sekä kuljetuksessa että varastoinnissa.

Bassadonen niin pieniä prikkoja kuin isoja komponenttejakin sisältänyt varasto siirrettiin PostNordille lopulta yhden viikonlopun aikana. Yritysten asiakkaat ja heidän loppuasiakkaansa vaativat tilauksilta varmuutta ja nopeutta, joten pitkiä katkoja tilausjärjestelmään ei voi tulla.

– Toimitusvarmuus on meille tärkeää. Kun jälleenmyyjä tekee tilauksen, hänen on voitava luottaa, että hän saa tuotteet seuraavana aamuna, Kortesalmi sanoo.

Sujuva yhteistyö ja kommunikaatio tärkeintä

Capgeminin tutkimukseen osallistuneet yritykset painottivat, että ulkoistetun logistiikan onnistumista määrittävät etenkin sujuva yhteistyö ja kommunikaatio kumppanien välillä. Toimiva kumppanuus myös nähtiin tärkeänä tulevaisuuden haasteisiin ja muuttuviin tilanteisiin vastaamisessa. Myös PostNordin Wettersteinin mukaan varastoinnin ulkoistaminen vaatii paljon yhteispeliä ja yhteydenpitoa, etenkin jos siirrettävä varasto tulee kolmannelta osapuolelta.

Bassadonella oltiin tyytyväisiä varaston siirtoprosessiin PostNordin huomaan. Kortesalmi kertoo, että luottamuksella on tärkeä rooli logistiikan ulkoistamisessa: on voitava laskea sen varaan, että muutto tapahtuu jouhevasti ja tilaukset kulkevat ongelmitta.

– Uskalsimme luottaa, että kumppanilla on tarvittava ammattitaito.

 

Lähde: PostNordin asiakaslehti Tempo 2016.

Customer service