
Ilmastonmuutos kurittaa toimitusketjuja ja hankaloittaa yritystoimintaa myös Suomessa
Yrityksillä on väkevä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Haasteet ovat globaaleita ja ne kannattaa ottaa huomioon omaa toimitusketjua suunniteltaessa.

Kuusi syytä, miksi kannattaa valita PostNord kumppaniksi kotimaan kuljetuksiin
PostNord on lyömätön osaaja pohjoismaisessa ja EU-alueen logistiikassa. Samantasoista – ja koko ajan parantuvaa – palvelua on saatavilla myös Suomen rajojen sisäpuolella.
Lue lisää

Helppo, helpompi, PostNord – noutopisteverkosto rakentuu arjen reiteille
PostNordin monipuolinen noutoverkosto kasvaa ja kehittyy asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kokonaisuudessa huomioidaan myös ilmasto ja ympäristö.

Energiakriisi vauhdittaa logistiikan vihreää siirtymää
Kuinka voimme rakentaa kestävän ja vastuullisen logistiikkajärjestelmän? Kysyimme tätä Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori Heikki Liimataiselta.

Miksi et veisi verkkokauppaasi maailmalle?
Monet suomalaiset verkkokaupat eivät ole vielä lähteneet kotimaan rajojen ulkopuolelle, vaikka tarjolla olisi paljon kasvupotentiaalia. PostNord on kokenut kumppani kansainvälistymiseen, ja sillä on laajat verkostot ympäri Eurooppaa.
Lue lisää >

Paketti kotiin, kadulle vai ostoskeskukseen? Toimitustapoja tarvitaan monenlaisiin tilanteisiin
Kuluttajat haluavat itse valita, miten heidän tilaamansa tuote toimitetaan. Suomessa pakettiautomaatit ovat erityisessä suosiossa, mutta myös esimerkiksi kotiinkuljetuksilla on paikkansa. PostNord haluaa tarjota sopivan toimitusvaihtoehdon jokaiselle.

Lähiboksi ratkoo viimeisen kilometrin haasteita: helppoutta kuluttajille, ystävällisyyttä ympäristölle
Turussa ja Tampereella käytössä olevat PostNordin Lähiboksit tuovat paketit lähelle kuluttajia. Samalla PostNord vähentää viimeisen kilometrin ympäristövaikutuksia.

Pohjolan vihreän logistiikan suunnannäyttäjä
Alansa ilmastojohtajuutta tavoitteleva PostNord tähtää täysin fossiilittomaan toimintaan vuoteen 2030 mennessä. Matkan varrelle on asetettu myös välietappeja. Muutoksessa ovat mukana kaikki Pohjoismaat.

Vety vie voiton akuista raskaassa liikenteessä – Siinäkö ratkaisu tulevaisuuden kestäviin kuljetuksiin?
Akut päihittävät vedyn henkilöautoissa, mutta raskasta liikennettä ei ainakaan vielä voi kuljettaa sähköllä. VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen pitää vetyä monestakin syystä mainiona vaihtoehtona.

Pakettimatkailua pitkin unionia – Asiantuntija vastaa kuuteen tärkeään kysymykseen EU-lähetyksistä
Verkkokauppa on kansainvälistä, ja Euroopan unionin sisämarkkinoilla paketit matkaavat yleensä muitta mutkitta. Pohjoismaiden johtavana logistiikkatoimijana PostNord todella tuntee viennin ja ulkomaan lähetykset. PostNordin Kati Packalén antaa verkkokauppiaille parhaat vinkit EU-maissa toimimiseen.

Vihreä liikenne odottaa vielä mullistavaa innovaatiota – mutta se on tulossa
Monet nykyiset ratkaisut auttavat ostamaan aikaa uusien energiantuotantotapojen kehittämiseksi, mutta lopulliseksi pelastajaksi niistä ei ole, uskoo St1:n perustaja Mika Anttonen.

Verkkokaupan suosio jatkuu – ”On tapahtunut pysyvä hyppäys”
Verkkokaupan volyymit nousivat koronapandemian myötä ennennäkemättömiin mittoihin, eikä laskua ole näköpiirissä. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi uskoo, että verkkokaupassa tapahtunut hyppäys on pysyvä.

Pakkausautomaatio poistaa paketeista turhan ilman ja vähentää kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä
PostNord on investoinut uuteen teknologiaan, joka optimoi ja minimoi pakettien koon. Laatikon kokoa voidaan pienentää keskimäärin jopa 30 prosenttia, ja samalla sen kuljettamisesta aiheutuva ympäristökuorma pienenee.

PostNord kuljettaa suurimpien kaupunkien paketit fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä
Kuljetusten hiilidioksidipäästöt aiheuttavat valtaosan PostNordin ilmastovaikutuksista. Kuten monilla logistiikka-alan toimijoilla, myös PostNordilla tätä ongelmaa on lähdetty ratkomaan selvittämällä, millaisilla ydintoimintoja tehostavilla keinoilla päästövähennyksiä olisi mahdollista tehdä.

We deliver -rahasto on jakanut tukea lasten ja nuorten koripalloharrastukseen jo yli 85 000 euroa
Viime vuoden keväällä täydellä voimalla iskenyt koronapandemia vei koripalloa harrastavan Tomin perheen taloudellisen tilanteen niin tiukalle, ettei harrastuksen jatko ollut itsestään selvää. Nyt Tomi ja hänen äitipuolensa ovat yksi yli 350 perheestä, jotka ovat saaneet tukea We deliver -rahastolta.

Zalando Connected Retail vie paikalliset putiikit verkkoon
Zalandon lanseeraama Connected Retail -konsepti muuttaa niin muotialaa kuin ostokäyttäytymistä tarjoamalla kivijalkamyymälöille suoran pääsyn Zalandon verkkoalustan ja valtavan asiakaskunnan piiriin. Koronapandemian mullistamassa maailmassa verkkokauppa voi saada fyysisten myymälöiden liikevaihdon uuteen nousuun.

Tekoäly paljastaa asiakaskokemuksen ongelmakohdat
Tekoälyä hyödyntävä analytiikka tuo valokeilaan sellaiset asiakaskokemuksen ongelmakohdat, jotka olisi muuten vaikea havaita. Datan analysointi ei kuitenkaan yksistään riitä, vaan asiakkaiden antamien palautteiden tulee johtaa käytännön toimiin.

Koronapandemia siivitti verkkokaupan huimaan kasvuun – ”Vähintään viiden vuoden loikka eteenpäin”
Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on puskenut verkkokaupan ennennäkemättömään nousuun ja muuttanut kuluttajien ostokäyttäytymistä pysyvästi. Logistiikka on olennainen osa verkkokauppakokemusta, joten tulevaisuus näyttää lupaavalta molempien alojen osalta.

Työpäiväkokemus koostuu monista palasista – Työntekijälle tärkeää on vaikuttaminen ja viestintä
Työntekijöiden hyvä työpäiväkokemus auttaa pitämään huolta myös asiakkaista. PostNordilla on pyritty esimerkiksi panostamaan tiedonkulkuun ja huolehtimaan vuoronvaihtojen sujuvuudesta.

Kuluttajien muuttuvat toiveet kääntävät logistiikka-alan keulan kohti tulevaisuutta
Monien vaihtoehtojen maailmassa kuluttaja on kuningas. PostNordin Business Development & Innovation Lead Sonja Heikkilä uskoo, että odotusten kasvaessa logistiikka-alan on vastattava haasteisiin sekä innovaatioilla että viestinnällä.

Verkkokaupan kiireisin sesonki kolkuttaa ja ”se näyttää vain kasvavan kasvamistaan”
Black Fridaysta alkavat verkkokaupan kiireisimmät viikot. Miten jo valmiiksi vauhdikas vuosi saadaan kunnialla arvoiseensa päätökseen?

Pandemia paisutti verkkokauppaa – ”Suurella jännityksellä odotetaan, jääkö kasvu nykytasolle”
Monelle verkkokaupalle koronaviruspandemia on tuonut eksponentiaalisesti kasvaneita myyntilukuja, mutta toisille tilanne on erittäin ikävä. Asiantuntijan mukaan tästä on syntynyt myös henkisiä ristiriitoja alan sisällä.

Valta on asiakkaalla – ”Kun on saanut maistiaisen paremmasta, totta kai sitä haluaa lisää”
Vaikka onnistunut asiakaskokemus on asiakkaan odotusten täyttämistä ja ylittämistä, myös mokasta voi selvitä voittajana.

Hyvä paha palautus
Verkkokaupan palautuskäytäntöjen selkeys ratkaisee usein sen, minkä verkkokaupan suomalainen valitsee. Verkkokaupan ja logistiikan toimijoiden haaste onkin nyt löytää tasapaino myyntitavoitteiden, asiakaskokemuksen ja vastuullisuuden välille.

Kotimaiset verkkokaupat vetävät shoppailijoita
Perinteisesti ulkomaisia verkkokauppoja suosineet suomalaiset ovat löytäneet kotimaiset verkkokauppamarkkinat. Koronapandemia on tuonut käänteeseen lisää vauhtia.

Teemme vihreitä panostuksia – joka maassa
Ympäristöasiat ovat kuljetusyritysten Akilleen kantapää maailmassa, jossa verkkokauppa kasvaa ja tulee jatkuvasti kansainvälisemmäksi. PostNordilla tehdään kuitenkin joka päivä sekä pieniä että suuria vihreitä panostuksia.

Olen robotti, miten voin auttaa?
Kun chattibotti hoitaa usein kysytyt kysymykset, asiakaspalvelun asiantuntijat voivat käyttää aikansa monimutkaisempien tapausten ratkomiseen.

Zero waste – tervetuloa kiertotalouteen
Zero waste -strategia on hyväksi yhteiskunnalle ja yrityksen kannattavuudelle. Tempo oikaisee tavallisimmat nollahukkaa koskevat väärinkäsitykset.

Tehokas lajittelija panee paketit kerralla pinoon
PostNordin Turun terminaalissa otettiin käyttöön uusi lajittelija, joka voi käsitellä kaksinkertaisen määrän paketteja aiempaan verrattuna. Hankinnan taustalla on pakettiliikenteen valtava kasvu.

Varusteleka: Raivorehellisesti hyvien puolella
Varusteleka ei kumartele kenellekään, vaikka välillä tuleekin sanomista. Yrityksen visio on total world domination eli täydellinen maailman herruus.

Pyörät pyörivät ja tavarat kulkevat – koronaviruksesta huolimatta
Koronaviruspandemia vaikuttaa postnordilaisten arkeen monin eri tavoin. Haastattelimme ihmisiä ympäri organisaatiota ja kysyimme, miten työt sujuvat poikkeustilanteen keskellä.

PostNordin kyydissä kulkevat myös koronavirusnäytteet
PostNord kuljettaa Terveystalon koronavirusnäytteitä SYNLABin Tallinnan-laboratorioon. Tähän mennessä Tallinnaan on lähetetty yli 10 000 näytettä.

Vastuullisuus vetää verkkokauppaa
Entistä useampi kuluttaja kaipaa tietoa verkko-ostostensa vastuullisuudesta. Samalla moni vastuullisena tunnettu suomalaisbrändi pyrkii maailmalle verkon välityksellä.

Bittiseteli ja kännykkäkuitti, kiitos
Katoaako käteinen ja maksetaanko kaikki pian kännykällä? Asiantuntijat uskovat, että raha muuttaa muotoaan – mutta kolikoita kulkee kukkaroissa edelleen.

Näin valitset pakkauksen, joka kestää ajan saatossa
Myös pakkausteollisuus voi edistää kestävää kehitystä. Jos pakkausten kestävyyttä lähestytään ainoastaan materiaalin käytön minimoinnin näkökulmasta, ollaan kuitenkin vaarassa joutua ojasta allikkoon.

Unikulma: Paketillinen makeita unia
Hyvä uni on haurasta, ja niin voivat olla myös sängyt. Siksi Unikulma luottaa suuren osan jakelustaan sekä Suomessa että muualla Euroopassa PostNordille.

Älykkäämpiä logistiikkaratkaisuja kaupunkeihin
Kun kaupungit kasvavat yhä tiiviimmiksi, tarvitaan suuria panostuksia uuteen infrastruktuuriin, tavarankuljetusten tehokkaisiin solmukohtiin, yhteiskuljetuksiin sekä kestäviin kuljetusratkaisuihin.

Verkkokauppakin voi vetää vihreydellä
Kuluttajien vaatimus kestävyydestä on jatkuvassa kasvussa, mutta verkkokaupan ekoedelläkävijöiden joukossa on edelleen tilaa. Asiantuntijat kannustavat suomalaisia verkkokauppoja tarttumaan tilaisuuteen.

Jävla Sås Bolag sekoittaa vain välttämättömyydet
Skandinaavisella nimellä ja muotoilulla sekä luonnollisilla mauilla on kysyntää Pohjoismaissa. Jävla Sås Bolag haluaa, että logistiikkakumppani on sama, lähtivät tuotteet minne päin hyvänsä.

We deliver heittää pallon kaikille
Joukkuelajit ovat lapsille erinomainen harrastus monestakin syystä, mutta kaikilla ei ole niihin varaa. PostNordin perustama We deliver -rahasto päästää koripallokentille lapsia, joiden perheille esimerkiksi kausimaksu olisi liikaa.

Verkkoa pitkin kansainvälisille vesille
Verkkokaupoilla on mahdollisuus valtaviin asiakasmassoihin, sillä internet ulottuu lähes kaikkialle. Itsestään homma ei kuitenkaan onnistu, vaan maailmalle lähtevän on valmistauduttava matkaan huolellisesti.

Tulevaisuuden teollisuus on täällä
Teollisuus 4.0 on tarina siitä, miten rakennamme arvoketjuja asiakkaiden tarpeiden mukaan eikä päinvastoin. Digitalisaatio ja tarvepohjaiset palvelut kääntävät toimitusketjun käsitteen päälaelleen.

Automaatin kautta kotiin
Pakettiautomaattien suosio kasvaa kohisten. Varsinkin suomalaiset ovat innostuneet noukkimaan pakettinsa jonottamatta esimerkiksi kauppareissun yhteydessä. Mistä trendi kumpuaa?