Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon
Verkkokauppa

Viisi vinkkiä vetävään verkkokauppaan

Verkkokauppa on välttämätön työkalu jokaiselle tuotteita tai palveluja markkinoivalle yritykselle. Digitaalinen kauppapaikka tavoittaa kohderyhmänsä nopeasti kellon ympäri ja toimii myös kivijalkakaupan markkinointikanavana. Yritykset perustavatkin nyt koronapandemian aikana ennätysvauhdilla omia verkkokauppojaan. Ennen verkkokaupan perustamista kannattaa kotiläksyt tehdä huolellisesti. Huolimattomasti rakennettu verkkokauppa tahraa helposti sekä yrityksen että sen edustamien brändien maineen.

Verkkokaupan perustaminen on helppoa ja nopeaa. Verkosta löytyy runsaasti erilaisia kumppaneita, joiden tarjoamien ohjelmistojen pohjalle voi rakentaa haluamansa kaltaisen digitaalisen kauppapaikan. Ennen kivijalkakaupan tueksi suunnitellun tai kokonaan uuden itsenäisen verkkokaupan perustamista on hyvä testata esimerkiksi pienellä testikaupalla ja sosiaalisen median mainonnalla, miten haluttuja yrityksen tuotteet tai palvelut ovat verkossa asioiville asiakkaille ennen kuin lähtee investoimaan järeämmin omaan verkkokauppaan. Toteuttamiseen saat apua myös PostNordin kautta.

Mieti ainakin seuraavat viisi seikkaa ennen verkkokaupan perustamista:

1. Kirkasta markkinointistrategiasi

Päätä, millaista tuote- ja palveluvalikoimaa haluat tarjota asiakkaille verkossa. Puntaroi, tähtäätkö vain kotimaisille vai myös kansainvälisille markkinoille. Hio markkinointistrategiasi sellaiseksi, että saat kauppaasi riittävän määrän laadukkaita kävijöitä, joista riittävän suuri määrä sitoutuu asiakkaiksi. Valitse kohderyhmäsi kannalta tehokkaimmat markkinointikanavat, jotka lisäävät käyntejä verkkokauppaasi.

2. Asiakaskokemus on nyt Mobile First

Vetävä ja myyvä verkkokauppa on helppokäyttöinen, sujuvasti toimiva ja mukavan oloinen. Mieti tarkkaan, miten erottaudut muista kilpailijoista digitaalisella markkinapaikallasi ja millaisilla elementeillä rakennat vuorovaikutusta ja asiakaskokemusta verkkokauppaasi. Asiakkaat arvostavat helppoutta, joustavuutta sekä tuote- tai palvelutiedon selkeyttä. Vaikuttava, koukuttava asiakaskokemus syntyy, kun kuluttaja voi helposti löytää ja valita haluamansa tuotteet, maksaa ne joustavasti sopivimmalla vaihtoehdolla ja valita asiakaslähtöisesti toimitustavan. Asiakaskokemusta vahvistaa myös mahdollisuus lisäkysymyksiin chat-palvelulla. Yhä useampi kuluttaja tekee verkko-ostoksia älypuhelimella. Mobiili on käytännössä virtuaalisen verkkokaupan ykkösikkuna, mikä on syytä varmistaa kaikessa tekemisessä. 

3. Pakkaus ja palautukset - tee niistä kilpailuvaltti!

Luo sellainen verkkokauppa, jossa asiakas on ostoprosessin kuningas ja koko ajan selvillä hankinnan kokonaiskuluista. Ostoskori hylätään useimmiten siksi, ettei toimitusvaihtoehtoja tai -kuluja osata viestiä riittävän selkeästi jo varhaisessa vaiheessa. Myös pakkaamisen ja pakkausmateriaalien merkitys on tärkeää ymmärtää. Ympäristöarvot huomioivat pakkaukset viestivät yrityksesi vastuullisuudesta, mikä merkitsee kuluttajille yhä enemmän.

Ostosten palautukset kannattaa nähdä enemmänkin uutena mahdollisuutena sitouttaa asiakas kuin välttämättömänä pahana. Tutkimusten mukaan useimmin palautuksia tekevät asiakkaat ostavat itse asiassa enemmän verkosta, kun he ovat tietoisia, että epäonnistuneen tai sopimattoman valinnan voi palauttaa helposti takaisin tai vaihtaa toiseen tuotteeseen. 

4. Kartoita ketterät kumppanuudet

Jos yrityksen liiketoiminta on pienimuotoista, houkutus tehdä kaikki itse verkkoalustan suunnittelusta tuotteiden varastointiin ja pakkaamiseen sekä kuljetuksiin on usein suuri. Ongelmia syntyy herkästi, jos kauppa alkaakin käydä ennakoitua ripeämmin. Toimitushintojen jälkeen toiseksi yleisin syy verkkokaupan ostoskorin hylkäämiseen ovat loppuunmyydyt tuotteet. Tuotteiden saatavuus, tuotesaldojen hallinta ja optimointi omin voimin voi osoittautua työlääksi.

On hyvä jo alkuvaiheessa käydä läpi vaihtoehdot, mitä tehdä itse ja mitä ulkoistaa kumppaneille. Kun kilpailu on kovaa, ei kannata yrittää huolehtia kaikesta itse, vaan keskittyä siihen, mikä on oman liiketoimintansa ydin: myydä ja markkinoida tuotteitaan. Ketteriä kumppaneita kannattaa kilpailuttaa, kun on kyse verkkoalustan valinnasta, varastonhallinnasta, tilausten lähettämisistä, pakkaamisista ja kuljetusvaihtoehdoista. PostNord on paketoinut aloittaville ja keskisuurille yrityksille ecNOW palvelun, joka sisältää kilpailukykyiset ja houkuttelevat logistiikan peruspalvelut sekä myös konsultoivaa osaamista, kun on kyse esimerkiksi kasvumarkkinoinnista (Growth Hacking) tai verkkokaupan käytettävyyteen liittyvistä haasteista. 

5. Vastuullisuuden trendi suosii kotimaisuutta

Tuotteiden toimitus asiakkaille on vastuullisuuden näkökulmasta yksi tärkeimmistä asioista verkkokaupassa. Tuoreimpien tutkimusten mukaan kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän verkkokauppatoimitusten hiilijalanjälki ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset esimerkiksi pakkausmateriaalien kierrätettävyydestä, kuljetusten turvallisuudesta tai kemikaalien käytöstä. Kotimaiset kuluttajat ovat alkaneet keskittää ostoksiaan entistä enemmän kotimaisiin verkkokauppoihin, sillä niitä pidetään usein vastuullisempana ja turvallisempana vaihtoehtona.

Toimitusten nopeuden, joustavuuden ja täsmällisyyden ohella verkkokauppaa perustettaessa on hyvä miettiä myös, millaisia valintoja yritys voi tehdä vastuullisuuden suhteen.

Tutustu Online-asiakkuuteemme, joka on helppo ja nopea tapa saada PostNordin palvelut käyttöösi!

Kundservice