Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Verkkokauppakin voi vetää vihreydellä

Kuluttajien vaatimus vastuullisuudesta on jatkuvassa kasvussa, mutta verkkokaupan ekoedelläkävijöiden joukossa on edelleen tilaa. Asiantuntijat kannustavat suomalaisia verkkokauppoja tarttumaan tilaisuuteen.

Ilmastonmuutoksen torjuminen saa osua kuluttajien lompakkoon ja arkisiin tapoihin – ainakin kyselytulosten perusteella. Tutkimusten mukaan suomalaiset ovat muuttaneet omaa toimintaansa ilmastonmuutoksen vuoksi, mutta globaalissa kaupankäynnissä tämä ei vielä näy.

– Eihän kaupan arvo maailmassa ole minään vuonna vähentynyt, eikä se ole vähenemässä vielä pitkään aikaan, vaikka maapallon kantokyky ei sitä kestäkään, sanoo verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama.

Parsama toteaa, että vaikka käytännössä kaikki suomalaiset pohtivat ilmastonmuutosta tai vähintään pelkäävät sitä, arjen ja kukkaron tasolla siihen puuttuu vasta vähemmistö. Yritykset voivat kuitenkin omilla toimillaan myös opastaa kuluttajia ympäristöystävällisempään suuntaan.

Vastuullisuus riittää Parsaman mukaan vain harvoin myyntivaltiksi sellaisenaan, mutta sen voi rakentaa osaksi ostopolun tunnekaarta. Kun tuote on jo herättänyt kiinnostuksen, ekologisuus voi olla se tekijä, joka varmistaa ostopäätöksen.

Vastuulliset kuluttajat ajavat muutosta eteenpäin

Ilmasto tuntuu elämisen ja olemisen jokaisella osa-alueella. Sitran projektijohtaja Markus Terho jakaa ihmisten ympäristövaikutukset neljään luokkaan.

– Joka päivä on pakko syödä ja jossakin täytyy asua. Sitten liikutaan paikasta a paikkaan b ja joskus c:henkin sekä lisäksi kulutetaan eli ostetaan tavaroita ja palveluita, hän luettelee.

Terho huomauttaa, että kasvava määrä ihmisiä huomioi jo ympäristön kuluttamisessaan, eli vihreys ei jää vain ajatuksen tasolle. Verkkokaupassa tämä tarkoittaa Terhon mielestä sitä, että vastuullisuus on huomioitava kaikessa toiminnassa läpi toimitusketjun. Optimointi säästää paitsi ympäristöä myös rahaa, jos ympäristönäkökulmat pyritään huomioimaan kaikessa päätöksenteossa.

Myös Parsama kannustaa kaikkia kauppiaita pohtimaan omaa kohderyhmäänsä ekologisuuden kannalta.

– Jokaisen kauppiaan on ymmärrettävä, keitä asiakkaat ovat ja millaiset arvot heillä on. Silloin konseptin voi rakentaa suoraan heille.

Valikoimasta valintakriteereihin ja pakkausmateriaaleihin

Miten verkkokauppa sitten voi nostaa esille sitoutumistaan ekologisiin arvoihin ja vastuullisuuteen? Terhon mielestä verkkokaupassa vastuullisuusshoppailu on jopa helpompaa kuin fyysisissä liikkeissä, joissa ympäristöystävällisimpiä vaihtoehtoja joutuu selaamaan muiden tuotteiden seasta.

– Verkkokauppa voi tehdä vastuullisuudesta esimerkiksi yksittäisen valintakriteerin hakutoimintoihinsa.

Jos kuluttaja haluaa sitä painottaa, se kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi, hän neuvoo. Samalla verkkokauppa saa dataa siitä, kuinka paljon asiakkaat todellisuudessa ovat valmiita venymään kuluttaakseen vastuullisesti. Lisäksi asian tuominen näkyväksi ohjaa kuluttajien käyttäytymistä, sillä se saa ihmiset kiinnostumaan ja kiinnittämään siihen huomiota.

Verkkokaupat voivat pohtia omaa toimintaansa jo siitä lähtien, mitä ne ottavat valikoimiinsa. Parsaman mukaan jotkin kaupat tarjoavat vain mahdollisimman ympäristöystävällisesti valmistettuja ja kestäviä tuotteita. Valmistus on siis yksi asia, johon kaikkien kauppiaiden on syytä kiinnittää huomiota, jos ne kokevat vihreät arvot omikseen.

– Ei viherpesua vaan konkreettisia tekoja. Jos on alihankintaa vaikkapa Kaukoidässä, tuotteiden on tultava vastuullisesti toimivilta tehtailta, Parsama korostaa.

Lisäksi verkkokaupassa painavat logistiikka ja pakkausmateriaalit. Vihreyden voi huomioida jopa pahvin kierrätettävyydessä tai teippien liimapinnoissa. Samoin kestävämpi lähilogistiikka olisi Parsaman mielestä tervetullut juttu.

– Yksi suuri oire on epäterve palautuskulttuuri, kun tavaraa lennätellään edestakaisin.

Sitran Terho huomauttaa, että verkkokauppojen tekemät ratkaisut ovat aina kompromissien summa: paljonko kuljetus saa maksaa, missä tuotteet varastoidaan, kuinka nopeasti asiakas haluaa pakettinsa?

– Päätöksenteossa on sitten pohdittava, miten ympäristönäkökulmat toteutuvat optimaalisella tavalla.

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous

Customer service