Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

PostNord kehittää älykkäitä toimituksia

Kun toimituksilta vaaditaan vaivattomuutta ja kaupungeista tulee yhä ahtaampia, logistiikka-alaan kohdistuu suuria haasteita. PostNordissa tehdään kuumeisesti töitä älykkäiden kaupunkitoimitusten kehittämiseksi tulevaisuutta varten.

– Esimerkiksi digitaaliset lukot tulevat olemaan avainasemassa, visioi liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Kenneth Verlage.

PostNord tuo markkinoille paitsi vastaanottajasovelluksia, asiakasportaaleja ja vähittäismyyntijärjestelmiä myös ratkaisuja, jotka mahdollistavat toimitukset suoraan pakettilaatikoihin, ajoneuvojen tavaratilaan ja jääkaappeihin digitaalisen lukon kautta. Näin se vastaa tulevaisuuden tarpeisiin vaivattomista toimituksista. Myös lauantai- ja iltatoimituksia kokeillaan.

– On ratkaisevan tärkeää, että toimitamme lähetykset iltaisin, kun ihmiset ovat kotona, Kenneth Verlage sanoo. 

Yhtiön innovaatiokyky on saanut suurta huomiota myös kansainvälisesti.

– Älylukkoja koskevat testimme on mainittu listalla, jossa luetellaan Yhdysvalloille ”liian älykkäitä” tekniikoita, ja Wall Street Journal on kirjoittanut ICA-ketjun kanssa toteuttamistamme toimituksista suoraan vastaanottajien jääkaappiin. On hauskaa, että meidät mainitaan näissä yhteyksissä.

Verlage jakaa osittain Aric Dromin esittämän tulevaisuudenvision, jossa nykyisiä logistiikkayrityksiä ei ehkä enää tarvita.

– Logistiikkayritysten tulevaisuus on pitkällä aikavälillä varmuudella epävarmaa. Lähitulevaisuudessa meillä on kuitenkin edelleen tärkeä yhteiskunnallinen rooli.

Verlage pitää mielellään jalat maassa.

– On hyvä olla visionääri, mutta visionäärin ei tarvitse murehtia kaikista käytännön ongelmista, jotka vaativat välitöntä ratkaisemista. Hän ei usko, että fyysisistä osoitteista luovuttaisiin kokonaan.

– Pohjimmiltaan Dromi on oikeassa, mutta on pakko olla olemassa myös muita vaihtoehtoja kuin kaikkien tilausten toimittaminen suoraan vastaanottajan syliin. En esimerkiksi haluaisi,
että tilaamani pesukone toimitettaisiin työpaikalleni. Sitävastoin esimerkiksi jääkaapeilla 
on varmasti oma osoitteensa tulevaisuudessa.

Älylukoilla ratkaiseva asema

Älylukoilla on Verlagen mukaan ratkaiseva asema tulevaisuuden infrastruktuurissa
ja verkkokaupan kehittämisessä kaikkein nopeimmaksi ja vaivattomimmaksi tavaksi
tehdä ostoksia.

– Tarvitaan infrastruktuuria, jotta toimitukset ovat mahdollisia myös silloin, kun vastaanottaja ei ole kotona tai kun myymälän henkilökunta ei ole paikalla. Yöllä tehtävät myymälätoimitukset tehostaisivat kaupunkitoimituksia merkittävästi.

Verkkokaupan yleistyminen johtaa myös siihen, että monet myymälät ja ostoskeskukset
katoavat pitkällä aikavälillä kaupungeista.

– Kun autojen määrä vähenee ja kaupankäynnin mallit muuttuvat, syntyy kokonaan
uusia kaupunkiympäristöjä, jotka ovat avoinna ihmisille. Jäljelle jää lähinnä palveluun
keskittyviä toimijoita, kuten pieniä juustopuoteja, sekä kokemuksellista toimintaa.

Digitalisaatio luo ihmisille uusia tapoja kohdata toisiaan. Kun työskentely ei ole yhtä
sidoksissa kiinteään paikkaan, myös toimistot voivat siirtyä kaupunkien keskusta-alueen
ulkopuolelle.

– Kaupungissa asumisen syyt liittyvät yhä pienemmässä määrin työntekoon. Digitaalinen teknologia tarjoaa kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia pitää yhteyttä kollegoihin, ystäviin ja perheenjäseniin.

Näyttöruutuja suositaan tulevaisuudessa henkilökohtaisen palvelun sijaan

Monet uskovat, että toimituskokemuksesta tulee tulevaisuudessa sosiaalisempi ja henkilökohtaisempi. Verlage on kuitenkin päinvastaista mieltä.

– Uskon, että meistä tulee nirsompia sosiaalisessa kanssakäymisessämme. Emme halua olla tarpeettomasti yhteydessä sellaisiin henkilöihin, joita emme tunne, vaan kaipaamme energisoivia ja elämänlaatua kohottavia kohtaamisia.

Verlagen mukaan parhaillaan on käynnissä suuri muutos, jossa ihmiset alkavat suosia yhä enemmän näyttöruutuja henkilökohtaisen palvelun sijaan.

– Hampurilaisketju Maxilla on melko hyvä sovellus ruoan tilaamiseen verkossa sekä  itsepalvelunäyttöjä ravintoloissaan. Olen monesti nähnyt asiakkaita tulevan lähes tyhjään
ravintolaan ja tilaavan ateriansa näytön kautta, vaikka kassoilla on henkilökuntaa vapaana.

– Asiakaskäyttäytymisessä on tapahtumassa valtava muutos.