PostNordin uusi Tampereen terminaali on avautunut

Tampereen kupeessa Pirkkalassa toimintansa aloittava PostNordin uusi terminaali on varusteltu huippuluokan ilmastoystävillä ratkaisuilla. PostNordin logistista verkostoa täydentävä terminaali nopeuttaa pakettien käsittelyä ja on tärkeä osa PostNordin tavoitetta olla fossiiliton vuoteen 2030 mennessä.

– Marraskuun lopulla vietettävään Black Friday’hin mennessä paketit rullaavat lajittelukoneen läpi ja terminaali on täydessä toiminnassa, PostNordin operatiivinen johtaja Leif Göransson lupaa.

Tampereen terminaalin kiinteistön ja laitetoimittajan kartoitus alkoi vuonna 2019, ja kohteen kilpailutus käynnistyi 2020. Uuden terminaalin rakennuttajaksi valikoitui Logicenters ja laitetoimittajaksi Vanderlande. Terminaalille tullaan myöntämään Green Building Council Finlandin BREEAM-sertifikaatti (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) Very good -luokituksella.

– Olisimme voineet valita valmiin kohteen ja muokata sen vastaamaan käyttötarkoitusta, mutta siinä tapauksessa kustannukset olisivat kasvaneet erittäin korkeiksi. Sen sijaan halusimme rakentaa täysin uuden terminaalin, joka on linjassa PostNordin ilmastotavoitteiden kanssa ja sopii tarkoitukseensa kuin nakutettu, Göransson kertoo.

Automaatio vastaa kasvavaan kysyntään

Tampereen terminaali on PostNordin ensimmäinen läpivirtausterminaali Suomessa. Muut terminaalit on rakennettu jatkoksi entuudestaan toimiviin varastorakennuksiin, mutta uusi terminaali on suunniteltu juuri sille varattuun tarkoitukseen, mikä tekee toiminnasta tehokkaampaa.

– Kun rekka ajaa terminaaliin, sen kuljettamat paketit puretaan näppärästi kuljettimien avulla. Lajittelukone lukee pakettien viivakoodit, jotka kertovat, minne kukin paketti on menossa. Lopuksi ihminen lajittelee paketit oikeaan kuljetus- tai jakeluautoon, Göransson selventää.

Koronapandemia on osaltaan vauhdittanut logistiikka-alan kasvua varsinkin verkkokaupan osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa yhä suurempia määriä paketteja, joiden on löydettävä tiensä tavarantoimittajalta lajitteluun ja lopulta vastaanottajalle.

Automaatioon vahvasti nojaava terminaali on keino vastata kasvavaan logistiikkapalveluiden kysyntään.

– Jotkut saattavat pelätä automaatiota, mutta sen avulla toiminta tehostuu. Samalla ihmiset pääsevät tekemään enemmän luovaa työtä ja jatkojalostamaan toimintoja, Göransson vakuuttaa.

Energiatehokas vihreä terminaali

PostNordin ilmastotavoitteet ovat olleet keskiössä Tampereen terminaalin suunnittelun alkumetreiltä lähtien. Terminaalissa hyödynnetään muun muassa maalämpöä ja ympäristöystävällistä led-valaistusta.

– Ympäristöstandardit nousevat koko ajan ja haluamme pysyä tiiviisti kiinni kehityksessä. Esimerkiksi energiatehokkuus on huomioitu Tampereen terminaalissa viimeisen päälle, Göransson kertoo.

Energiatehokkuus oli keskeinen tekijä jo terminaalin suunnitteluvaiheessa, sillä hukkaenergian määrä on erityisen suurta pakettien käsittelyyn erikoistuneissa laitoksissa. Esimerkiksi ovia joutuu väistämättä pitämään auki lähetyksiä purkaessa ja lastatessa talvipakkasellakin. Tampereen terminaalin oviverhopuhaltimet pitävät huolen, että lämpöä menee hukkaan mahdollisimman vähän, ja lastauslaiturit on varustettu ilmatiivisteillä, jotka sopivat hyvin Suomen haastaviin olosuhteisiin.

PostNord kartoittaa parhaillaan myös mahdollisuuksia ajoneuvokaluston sähköistämiseen, mikä olisi iso askel kohti päästöttömiä kuljetuksia. Välitavoitteena ennen vuoden 2030 fossiilittomuuspäämäärää on vähentää päästöjä 40 prosenttia vuoden 2020 tasoon nähden sekä kuljettaa suurimpien kaupunkien lähetykset fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä.

– Tampereen terminaalilla on valmius sähköpakettiautojen lataukseen, Göransson sanoo.

Nopeampi ja joustavampi pakettien käsittely

Entä kuinka uuden terminaalin käyttöönotto palvelee PostNordin asiakkaita? Pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun muodostaman triangelialueen tiivistyminen tulee vähentämään runkoliikennettä ja siten myös päästöjä. Kaiken kaikkiaan Tampereen terminaali tulee nopeuttamaan pakettien käsittelyä, ja sijaintinsa ansiosta se mahdollistaa Suomen pohjoisosissa olevien asiakkaiden paremman palvelemisen.

– Aiemmin pohjoiseen matkaavat lähetykset kävivät läpi lajittelun Turun ja Vantaan terminaalien kautta. Nyt kun nämä välivaiheet jäävät pois, paketit voidaan toimittaa suoraan Tampereelle ja siitä eteenpäin joustavammin kohti pohjoista, Göransson täsmentää.

Myös PostNordin uuden Vantaan terminaalin rakennustyöt ovat käynnistyneet syksyn aikana. Uudesta kohteesta tulee neljä kertaa isompi Tampereen terminaaliin verrattuna. Kokoero vaikuttaa myös pakettienkäsittelykapasiteettiin.

– Tampereen lajittelukone käsittelee 5 000 pakettia tunnissa. Vantaalle rakentuva terminaali pystyy puolestaan käsittelemään noin 10 000 pakettia tunnissa, Göransson paljastaa.