Lähiboksit avuksi joulun pakettiruuhkaan

Black Week starttasi viime viikolla verkkokauppojen joulusesongin, ja jokavuotiseen tapaan pakettien noutopisteet alkavat täyttyä verkko-ostoksista. Tänä vuonna PostNord tuo helpotusta pakettiruuhkaan uudenlaisilla Lähibokseilla. Lähiboksit tuovat ostokset lähelle koteja, ja paketit ovat noudettavissa ulos sijoitettavista automaateista lähiavauksella vuorokauden ympäri.

Joulusesonkiin Lähibokseja on avattu Espoossa, Vantaalla, Oulussa, Jyväskylässä ja Savonlinnassa. Käyttöönotetut Lähiboksit palvelevat alueiden asukkaita myös sesongin jälkeen.

Lähiboksit ovat olleet käytössä Turussa ja Tampereella jo vuoden 2022 alusta ja ne on otettu hyvin vastaan. Asukkaat arvostavat erityisesti niiden sijaintia lähellä kotia ja mahdollisuutta noutaa paketti juuri itselle sopivaan aikaan vuorokaudesta. Lähiboksit nähdään joustavampana vaihtoehtona kotitoimitukselle.

- Verkko-ostoksille suunnataan usein sen helppouden vuoksi, mikä asettaa selvät odotukset myös meille paketteja toimittaville yrityksille. Tehtävämme on toimittaa jokainen paketti perille niin, että pystymme helpottamaan vastaanottajan arkea. Joulusesongin aikana noutopisteillä on tapana täyttyä paketeista niin, että ostoksiaan joutuu hakemaan eri paikasta kuin mihin ne oli alun perin tilannut. Lähiboksit ovat uusin ratkaisumme ”viimeisen kilometrin haasteeseen” ja ne tuovat lisähelpotusta myös joulusesonkiin, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo.

- Samalla meidän on tärkeää huolehtia omalta osaltamme pakettitoimituksen vastuullisuudesta. Sen lisäksi että minimoimme pakettitoimitusten ilmastovaikutukset kiinnittämällä huomiota pakettien kuljetuksista aiheutuviin päästöihin, meille on tärkeää, että pakettien noutaminen on verkko-ostajille turvallista. Lähiboksien käyttö on sitä myös epidemioiden aikana, sillä ne avautuvat ilman kosketusta älypuhelimella.

Lähibokseja on nyt hieman yli 100 sijainnissa Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Oulussa, Jyväskylässä ja Savonlinnassa. Verkosto laajenee vauhdilla, ja vuoden 2023 aikana Lähibokseja tulee olemaan 400 sijainnissa. Samalla PostNord toimittaa edelleen paketteja myös Pakettipisteen yhteiskäyttöisiin automaatteihin sekä K-kauppojen yhteydessä toimiviin noutopisteisiin. PostNordin noutopisteverkosto kattaa yli 2 000 noutopistettä ympäri Suomen.

Faktaa Lähibokseista

• Käytettävissä vuorokauden ympäri. Lähiboksit toimivat ulko-olosuhteissa, jolloin ne ovat käytettävissä vuorokauden ympäri.
  • Lähellä koteja. Lähiboksit toimivat ulko-olosuhteissa, jolloin ne voidaan sijoitella lähelle vastaanottajien koteja.
  • Turvallinen lähiavaus. Lähiboksin lokero avautuu omalla älypuhelimella, koskematta automaattiin.
  • Ei sähköliitäntää. Lähiboksit eivät tarvitse erillistä sähköliitäntää tai verkkoyhteyttä toimiakseen.
  • Testattuja ja pidettyjä. PostNordin Lähiboksit ovat jo käytössä Turussa ja Tampereella sekä Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, ja niistä on saatu kattavasti kokemusta sekä erinomaista asiakaspalautetta.