Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Näin rakennat monikanavaratkaisun

PostNord monikanavaratkaisut

Monessa yrityksessä pohditaan, miten omat järjestelmäratkaisut aina asiakaspalvelusta maksuratkaisuihin, varastosaldoon ja palautuksiin saataisiin yhdistettyä monikanavaratkaisuksi. Tässä oppaassa kerromme, miten saat eri järjestelmäsi toimimaan yhdessä niin, että olet aina asiakkaidesi tavoitettavissa kanavasta riippumatta.

1. Rakenna hyvä järjestelmäarkkitehtuuri

Toimivan monikanavaratkaisun edellytyksenä on järjestelmäarkkitehtuuri, joka sisältää kaikki liiketoimintajärjestelmät ja kykenee käsittelemään kaikki olennaiset tiedot. Järjestelmät on yhdistettävä oikealla tavalla, ja arkkitehtuurista on käytävä selkeästi ilmi, mihin järjestelmään tieto kuuluu.

2. Hanki asiantuntevaa apua

Jos käytät ulkopuolista kumppania tai järjestelmätoimittajaa apuna monikanavaratkaisun kehittämisessä, kiinnitä huomiota yrityksen referensseihin ja kysy mahdollisesti kokemuksia muilta asiakkailta, joiden liiketoiminta on samankaltaista kuin omasi. Ole tarkkana kustannusarvioissa. Varaa myös riittävä budjetti ja varmista, että työn tekee sitoutunut henkilökunta, jolla on digitaalista osaamista.

3. Opettele tuntemaan asiakkaasi

Opettele tuntemaan asiakkaidesi tarpeet ja selvitä, miten he haluavat vastaanottaa tietoa ja toimituksia. Varmista, että asiakkaita palvellaan heidän käyttämissään kanavissa ja että toiminnastasi välittyy yhtenäinen kuva niin kotisivuilla, sähköpostiviesteissä, painetuissa materiaaleissa kuin sosiaalisessa mediassakin.

4. Huolehdi reaaliaikaisesta tiedosta

Parhaassa monikanavaratkaisussa saat käyttöösi tarvitsemasi tiedot oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan. Varmista siksi, että kaikki tiedot kerätään ja järjestetään ja että ne ovat käytettävissä reaaliaikaisesti kanavasta riippumatta.

5. Hyödynnä potentiaali

Kaikki järjestelmiesi keräämät tiedot pitävät sisällään hyödyntämätöntä potentiaalia, joka mahdollistaa prosessien kehittämisen ja asiakastyytyväisyyden lisäämisen. Älä siis suhtaudu tietovirtaan vaikeasti käsiteltävänä datana vaan strategisena resurssina.

6. Unohda superjärjestelmät

Ei ole olemassa järjestelmää, joka ratkaisisi kaikki ongelmasi. Ratkaisuna on sen sijaan toimivan infrastruktuurin rakentaminen eri järjestelmien ja kanavien välille. Monikanavaisuuteen siirtyminen on monimutkaista, ja se vaatii sekä aikaa että taloudellisia resursseja.

Customer service