Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

7 Vinkkiä onnistuneeseen vientiin

Suunnitteletko yrityksesi laajentamista kansainvälisille markkinoille?
Siinä tapauksessa on tärkeää perehtyä logistiikkaan ja logistiikkamarkkinoihin.
Vientiin liittyy nimittäin paljon pohdittavaa.

1. Paikallisesti toimiva kumppani
Valitse logistiikkakumppani, joka toimii siellä, minne aiot laajentaa.
Mitä vähemmän erillisiä kumppaneita, sitä vähemmän kuljettamista ja hallinnollista työtä.

2. Ennalta sovitut aikataulut vai joustava yhteistyö?
Tarkista logistiikkakumppanilta, mitä mahsollisuuksia se tarjoaa. Vertaa joustavuutta sekä kustannuksia ja laske sen perusteella, mikä on kannattava toimintamalli juuri sinun yrityksesi tilanteessa.

3. Toimitusvarmuus on tärkeää
Ota selvää myös siitä, miten logistiikkakumppani selviää sesonkiaikojen nopeista muutoksista ja varmista, että sillä on valmiina tehokkaat rutiinit ja prosessit. Tässä on kyse niin toimitusten tarkkuudesta kuin varmuudestakin. Varmista myös, että logistiikkayrityksellä on hyvä lähetystenhallintajärjestelmä, jotta pystyt seuraamaan lähetyksiäsi koko ajan. Suomessa se ei yleensä ole ongelma, mutta ulkomailla se ei useinkaan toimi yhtä hyvin.

4. Tunne markkinasi
Tutustu markkina-alueeseen, jolle haluat viedä tuotteitasi. Miten alueen kuluttajat käyttäytyvät? Eri maiden välillä voi olla suuria eroja ja eri markkinoilla voi olla erilaisia haasteita. Esimerkiksi Saksassa asiakkaat palauttavat tuotteita hyvin usein, joten siellä on tärkeää, että logistiikkakumppani osaa käsitellä palautukset sujuvasti.

5. Huomioi lait ja määräykset
Älä unohda selvittää vientiä koskevia lakeja ja määräyksiä. Niiden välillä voi olla suuriakin eroja eri markkina-alueilla. Joissain maissa on esimerkiksi hyvin tiukkoja terveystuotteiden tuontia koskevia rajoituksia.

6. Miten kohdemaassa maksetaan? 
Selvitä, mitä maksutapoja kohdemaassa käytetään ja miten maksuliikenne kannattaa hoitaa logistisesti ja hallinnollisesti. Millainen maksamiskulttuuri maassa on?

7. Muista vakuutukset
Lopuksi on erittäin tärkeää, että sekä tavara että kuljetukset on vakuutettu kunnolla.
Tämä koskee sekä omaa yritystä että logistiikkakumppania.

Kundservice