Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge
Menesty verkkokaupassa

Vinkit verkkokauppiaalle

Kun yritys on perustettu ja verkkosivut ovat valmiit, on saatava myös myynti käyntiin herättämällä kiinnostusta ja houkuttelemalla kävijöitä verkkokauppaan. Samalla on hankittava ja mahdollisesti varastoitava tuotteita, mikä voi olla aikaa vievä prosessi. On heti alusta hyvä suunnata myös katse tulevaan ja luoda rajat ylittävä strategia.

Markkina-analyysi

Markkinoiden perusteellinen analysoiminen kilpailijoiden, tuotevaihtoehtojen ja kulutustrendien kartoittamiseksi on äärimmäisen tärkeää omalla alalla menestymisen kannalta. Useimmiten analyysi tehdään jo ennen yrityksen perustamista, mutta tietojen jatkuva päivittäminen ja toimintaympäristön seuraaminen on myös tärkeää.

Erityisesti asiakasanalyyseja on tehtävä säännöllisesti. Niiden avulla voidaan esimerkiksi henkilöidä verkkokaupan kävijöitä ja liittää heidät fyysisiin sijainteihin sekä tehostaa markkinointia tekemällä siitä kohdistetumpaa.

Kotimaan markkinan analysoinnin lisäksi on katse hyvä suunnata heti alusta myös ulkomaille. "Rajat ylittävä strategia on hyvä olla heti alusta alkaen, samoin strategia toiminnan laajentamiseen useisiin maihin. On kuitenkin tärkeää kehittää omat strategiat eri maiden asiakaskokemukselle", sanoo Tanskan PostNordin eCommerce & Logistics –johtaja Carsten Dalbo.

Yrityksen perustaminen

Ennen yritystoiminnan aloittamista on muutamalle viralliselle taholle tehtävä ilmoitus yrityksen perustamisesta. Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:n sivuilta saat tästä lisätietoa.

Verkkokauppa-alustan valinta

Nykyisin tarjolla on useita erilaisia alustoja ilmaisversioista aina maksullisiin järjestelmiin. Tyypillisesti tarjolla on kolmenlaisia alustaratkaisuja:

  1. Standardisoidut alustat (valmiit ratkaisut erilaisilla toiminnallisuuksilla)
  2. Open source (Järjestelmä, jossa on avoin lähdekoodi. Mahdollistaa alhaisemmat kustannukset, mutta vaatii teknistä osaamista.)
  3. Itse rakennettu (usein konsultin tai webb design -toimiston luoma)

Mieti tarkkaan millaisia ominaisuuksia verkkokauppasi tarvitsee, niiden tulisi heijastaa myös yrityksesi tavoitteita. Alustan tulee tukea näitä sekä muita keskeisiä toimintoja, kuten soveltuvuutta mobiililaitteille.

Hankinnat ja toimitukset

Ennen toiminnan aloittamista on varmistettava myytävien tuotteiden saatavuus sekä päätettävä, miten ne toimitetaan valmistajalta kuluttajalle. Jos toimitat tavaraa EU:n ulkopuolelle, tarvitset erilaisia dokumentteja. Täältä löydät tarpeellista tullaustietoa. Lisätietoa tuotteiden pakkaamisesta ja lähettämisestä saat täältä.

Varastointi

Varastopinta-ala on usein verkkokauppojen kasvua rajoittava tekijä, sillä suurempi varasto tarkoittaa myös huomattavasti suurempia kustannuksia. Siksi on hyvä miettiä, millaisia suunnitelmia sinulla on verkkokauppasi varalle ja millaisia tulevaisuuden tarpeesi voivat olla.

Ulkopuolisista varastotiloista tehtävät vuokrasopimukset ovat usein pitkiä, minkä vuoksi on hyvä miettiä pitkän aikavälin suunnitelma valmiiksi ennen tilojen hankkimista.

Fyysisen varaston lisäksi on suunniteltava myös varastointistrategiaa, jonka perustana tulee käyttää erilaisia ennusteita, kuten myyntitilastoja, kausivaihteluita sekä yleisiä teemamyyntipäiviä ja alennusmyyntejä.

Jos harkitset varastointi- ja muiden lisäarvopalveluiden ostamista ulkopuoliselta logistiikkatoimijalta, tutustu PostNordin varastointi- ja lisäarvopalveluihin.

Verkkokaupan markkinointi

Markkinointi on monen verkkokauppayrityksen mielestä vaikeaa. Vaikka markkinoinnilla on aina sama tarkoitus, sen voi toteuttaa monin eri keinoin. Hakukonemarkkinoinnista ja kotisivujen optimoinnista (Search Engine Optimization, SEO) kannattaa aloittaa, jotta voidaan varmistaa verkkokaupan näkyvyys oikeille kohderyhmille.

Suoramarkkinointi on toinen hyvä tapa näkyä ja tavoittaa oikeat kohderyhmät. Sitä voi tehdä joko osoitteellisena tai osoitteettomana. PostNordilta saat apua myös asiakasanalyyseissä, kohderyhmien valinnassa ja osoitetietojen hankinnassa.

Valitse TA-toimittaja

Yksinkertaistettuna TA-järjestelmä on tietojärjestelmä, jota kuljetusyrityksessä käytetään kuljetusten kirjaamiseen, lähetysluetteloiden tulostamiseen ja lähetysten seuraamiseen. Markkinoilla on useita eri palveluntarjoajia.

Lue lisää TA-järjestelmistä.

Valitse logistiikkakumppani

Tarpeet erilaisille toimitustavoille vaihtelevat yrityksestä riippuen. On hyvä arvioida tarvitaanko lähetyksiä usein, ovatko lähetettävät tuotteet suurikokoisia tai esimerkiksi hyvin arvokkaita.

Lue lisää lähettämisen palveluista.

Customer service