Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon
Verkkokauppa

Kahdeksan vinkkiä parempaan avaamiskokemukseen

Tuotteen pakkaus ja toimitustapa ovat verkkokauppiaalle erinomainen tapa viestiä brändistään ja vahvistaa asiakassuhdettaan. Paketoi brändisi fiksusti, sillä pakkaus tarjoaa mahdollisuuden ilmaista yrityksen arvoja. Pakkauksen hyvä avaamiskokemus vahvistaa luottamusta yrityksen ja asiakkaan välillä. Tässä tarinassa annamme sinulle kahdeksan vinkkiä kehittää avaamiskokemusta. 

Pohjoismaissa lähetetään vuosittain yli 180 miljoonaa pakettia, joten erottumiseen tarvitaan muutakin kuin tyylikäs pakkaus. Kun asiakkaille tarjotaan hyvä avaamiskokemus ja huolehditaan asiakkaiden todellisista tarpeista, hinnan merkitys pienenee.
Asiakkaat arvostavat helposti noudettavia ja käsiteltäviä paketteja, joiden palauttaminen on myös mietitty etukäteen. Kukaan ei halua vastaanottaa ylisuuria paketteja, joita on vaikea noutaa, käsitellä tai palauttaa - ja joissa päälleliimattu rahtikirja saattaa vielä hankaloittaa pakkauksen avaamista.

Avaamiskokemus kiteyttää ostoksen

Miksi avaamiskokemukseen kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota? Avaamiskokemus kiteyttää ostoksen: oliko hyvä päätös ostaa kyseisestä paikasta tai käytänkö samaa paikkaa tulevaisuudessakin?
Väri, muotoilu ja tyylikkäät pakkaukset voivat peilata tavaramerkkiä ja antaa vahvan ensivaikutelman, mutta hienon pakkauksen tuottama ilo tai kivat värit eivät ratkaise loppumetreillä. Kestävän kehityksen kasvattaessa merkitystään pakkauksen ulkokuoren väri ja muotoilu saattavat menettää vetovoimaansa.
Asiakkaat arvostavat pakkauksen noudon ja käsittelyn helppouden ohella entistä enemmän myös pakkauksen kierrätettävyyttä, tai hiilijalanjälkeen liittyviä arvoja.
Siksi pakkauksen avaamis¬kokemukseen kannattaa kiinnittää entistä tarkempaa ja monipuolisempaa huomiota.

Miten voin parantaa tuotteeni avaamiskokemusta?

Avaamiskokemus kiteytyy asiakkaan kokemaan mukavuuden ja turvallisuuden tunteeseen.
Mieti, miten seuraavat kahdeksan vinkkiä toteutuvat oman tuotteesi pakkauksen ja toimitustavan osalta, ja miten voisit kehittää nykyisiä ratkaisujasi entistä parempaan suuntaan vahvistaaksesi asiakkaasi avaamiskokemusta. Paketoi brändisi fiksusti ja erotut joukosta!

1. Ajattele kokoa
Asiakaskokemus alkaa usein noutopisteestä. Pienennä pakkauskokoa, niin pakettia on miellyttävämpi käsitellä.

2. Ensivaikutelma
Kun asiakkaat avaavat paketin, useimmat heistä arvostavat järjestystä ja esteettisesti puhuttelevaa kokemusta, jossa graafinen muotoilu on osa kokonaisuutta.

3. Jätevuori
Pakkausmateriaalin pitää suojata tavaraa viemättä kuitenkaan liikaa tilaa. Suuret paketit tarkoittavat lisätyötä ja vievät enemmän tilaa ketjun kaikissa vaiheissa aina kuljetuksesta kierrätykseen. Huomioi, että asiakkaasi joutuu loppujen lopuksi huolehtimaan kaikesta.

4. Turvallisuudentunne
Palautuslomakkeen ja selkeiden yhteystietojen liittäminen pakettiin lisää turvallisuudentunnetta toimivasta palautuksesta. Asiakkaan ei pidä joutua etsimään tietoa pakkauslaatikosta tai Googlesta.

5. Henkilökohtaisuus
Asiakkaan nimellä varustettu henkilökohtainen kirje tai tervehdys lähettäjältä antaa usein positiivisen vaikutelman.

6. Tarjous tai lahja
Tuotenäytteet, alennuskupongit, makeiset tai muut vastaavat lisäykset pakettiin johtavat usein hyvään kokemukseen.

7. Harkitse pussia
Onko tavara mahdollista lähettää aaltopahvipakkauksen sijasta pussissa? Se voi tarjota asiakkaalle useita etuja.

8. Huolenpito
Asiakkaan on voitava noutaa, avata ja kierrättää pakkaus helposti. Älä liimaa rahtikirjaa avaamiskohdan päälle!

Tutustu Online-asiakkuuteemme, joka on helppo ja nopea tapa saada PostNordin palvelut käyttöösi!

Kundservice