Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon
Verkkokauppa

Zetat shoppaavat vaatteita, milleniaalit sisustavat

Nuoret sukupolvet käyttävät verkkokauppoja ahkerasti. Koronapandemia on kiihdyttänyt 1980-luvulla syntyneiden milleniaalien ja 2000-luvulla syntyneen zeta-sukupolven nettishoppailua. Zetojen ja milleniaalien verkkoshoppailussa on jännittäviä eroja, mutta yhteistäkin löytyy, minkä pitäisi viimeistään nyt havahduttaa kotimaiset verkkokaupat.

Z-sukupolvi: vuosina 1998-2010 syntyneet diginatiivit viitoittavat verkkokaupan tulevaisuutta

Zeta-sukupolvea edustava 23-vuotias kertoo, että koronapandemian aikana hän on alkanut ostaa verkosta sellaisiakin tuotteita, joihin aiemmin tuli tutustuttua kivijalkakaupassa. Verkosta hankitut farkut istuivat päälle kuin valettu ja muutenkin vaatteiden shoppailu tuntuu vain lisääntyneen viime kuukausina. Hänen kaveripiirissään verkosta ostetaan paljon trendikkäintä käyttömuotia. Kaupat syntyvät Zalandon kaltaisissa verkkokaupoissa, jotka mainostavat aktiivisesti parikymppisten suosimissa some-kanavissa, kuten Instagramissa.

Pitkät palautusoikeudet ja maksutavat ruokkivat lisäostoksia

Zalando on Z-sukupolvelle samaa, mitä Seppälä oli 1970-luvun nuorille. Zalandon pitkät 100 päivän palautusoikeudet tai Klarnan tarjoamat maksutavat istuvat hyvin parikymppisten nuorten huolettomaan elämäntapaan, jossa verkossa ostaminen on yhtä arkista kuin hampaiden pesu.
Zeta-sukupolvi arvostaa verkkokaupan vaivattomuutta ja palautusten helppoutta. Vaikka yksittäisten ostosten summat eivät ole aina suuria, ostoksia tehdään usein ja paljon, mikä lisää tämän kohderyhmän houkuttavuutta markkinoinnin näkökulmasta.

”En muista yhtään kotimaista verkkokauppaa”

Viimeisten trendien vaatteiden ohella zetat hankkivat verkosta paljon myös kenkiä, kosmetiikkaa ja elektroniikkaa.
Useimmiten he shoppailevat tuttujen kansainvälisten brändien verkkosivuilla. Jos zetaa pyytää mainitsemaan kotimaisia verkkokauppoja, seuraa pitkä hiljaisuus. Jopa nekin verkkokaupat, joita he kuvittelevat kotimaisiksi, ovat useimmiten ruotsalaisia.
”En muista yhtään kotimaista verkkokauppaa nimeltä”, 23-vuotias tunnustaa.
Viimeistään nyt kotimaistten verkkokauppojen pitäisi havahtua miettimään, miten he tavoittavat nämä diginatiivit nuoret, joille kotimaiset verkkokaupat ovat jääneet vieraiksi eikä kotimaisuus tunnu muutenkaan olevan tärkeä arvo ostoksistä päätettäessä. Z-sukupolvessa on tulevaisuuden markkinapotentiaali, joka on valumassa hyvää vauhtia Zalandon ja Amazonin kaltaisten globaalien verkkojättien laariin.

Vertailusivustojen merkitys korostuu suuremmissa ostoksissa

Elektroniikkaostoksissa zeta-sukupolvi sentään suosii kotimaistakin vaihtoehtoa. Verkkokauppa.com on zetalle tuttu ostospaikka, mutta sinnekin löydetään useimmiten vertaa.fi kaltaisten vertailusivustojen kautta. Kun on kyse kalliimmista ostoksista, tavallisesti juuri elektroniikasta, zeta tutkii valikoimaa vertailusivustoilla ja tekee päätöksensä usein hinnan perusteella. Pienemmissä ostoksissa vertailusivustoilla ei ole suurta merkitystä, eikä hinta ole silloin ratkaiseva tekijä. Enemmänkin vaikuttaa mahdollisuus shopata haluamansa kaltaisia tuotteita. Kansainvälisissä verkkokaupoissa on laajempi valikoima ja mahdollisuus löytää brändejä, jotka eivät ole niin loppuunkaluttuja kuin mitä kotimarkkinoilla on tarjolla.

X-sukupolvi: vuosina 1981-1997 syntyneet milleniaalit elävät jo ruuhkavuosia

Z-sukupolveen verrattuna heitä edeltävä X-sukupolvi on jo työelämässä, perustanut perheen ja elää elämänsä ruuhkavuosia, mikä heijastuu selkeästi heidän ostokäyttäytymisessään. Verkkokaupat ovat myös heille luonteva osa arkea, mutta ostosten kohteet poikkeavat selkeästi nuorempien tottumuksista. Monet milleniaalit ostivat ruokaa usein verkosta jo ennen koronapandemiaa, mutta koronapandemian seurauksena ruokaostosten määrät ovat räjähtäneet uudelle tasolle. Monelle milleniaalille koko viikon ruokakassin tilaaminen verkosta on jo ihan normi tapa. Myös Woltin kaltaiset ruokalähettipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan, kun monet ovat koronapäandemian myötä siirtyneet kotiin etätöihin tai tuttu lounasravintola on suljettu.
Milleniaalit ostavat verkosta myös paljon sisustamiseen ja remontointiin liittyviä tuotteita. 35-vuotias milleniaali toteaa, ettei hän enää välttämättä mene rautakauppaan tutkimaan rakennustarvikkeita tai huonekaluliikkeisiin mittailemaan sohvia tai keittiöpöytiä, vaan kylpyhuoneremontti tai olohuoneen uudet huonekalut ostetaan joustavasti verkosta.
Vaatteet hankitaan koko perheelle näppärästi verkosta. Myös kosmetiikan tai lääkkeiden ostaminen verkosta on lisännyt suosiotaan.
Milleniaalit arvostavat zetoja enemmän kotimaisuutta, mutta kotimaisuus ei välttämättä tuo etulyöntiasemaa kotimaisille verkkokaupoille. Kotimaisia brändejä saatetaan ostaa kansainvälisistä verkkokaupoista, joilla on nopeampi toimitusaika. Siinäkin on hieman pohdittavaa kotimaisille verkkokaupolle.

Singles Day, Black Friday, Cyber Monday ja joulu - tuleva sesonki on verkkokauppojen stressitesti

Singles Day, Black Friday, Cyber Monday ja joulu. Sekä Z- että X-sukupolven nuoret ennakoivat, että loppusyksyn sesongista tulee kaikkien aikojen kiireisin verkkokaupoissa. Black Friday on sesongin kuningas, joka on syönyt joulumarkkinoiden ykkösasemaa viime vuosina ja vakiinnuttanut paikkansa ympäri maailmaa Verkkokaupan isona tapahtumana.
Loppuvuoden sesonkisuma testaa verkkokauppojen kyvyt toimittaa tuotteet nopeasti ja luotettavasti asiakkaille. Yhtä tärkeää on nopea ja 24/7 reagoiva asiakaspalvelu. Verkkokauppojen on oltava valppaina siellä, missä asiakkaatkin ovat. Whatsapp, puhelin ja Facebook ovat asiakkaiden suosimia kanavia. Nopea viestittely vuoden kuumimpana sesonkina vaatii verkkokauppiailta nopeaa reagointikykyä aikana, jolloin kuluttajat odottavat kärsimättömästi tilauksiaan tai haluavat muuttaa tilauksiaan vielä viime hetkillä. Asiakaspalvelun helppo, monikanavainen tavoitettavuus erottaa verkkokaupassa edelläkäyvät menestyjät peesaajista.

Tutustu Online-asiakkuuteemme, joka on helppo ja nopea tapa saada PostNordin palvelut käyttöösi!

Kundservice