Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi.

Lähiboksi ratkoo viimeisen kilometrin haasteita: helppoutta kuluttajille, ystävällisyyttä ympäristölle

Turussa ja Tampereella käytössä olevat PostNordin Lähiboksit tuovat paketit lähelle kuluttajia. Samalla PostNord vähentää viimeisen kilometrin ympäristövaikutuksia.

Viimeinen kilometri on logistiikkayhtiöiden murheenkryyni. Erityisesti nyt, kun verkkokauppa on kasvanut voimakkaasti ja jakeluliikenne lisääntynyt varsinkin kaupunkien usein ahtailla keskusta-alueilla, ongelmia riittää ratkottavaksi.

Hanken Svenska handelshögskolanin apulaisprofessori Anna Aminoffin mukaan merkittävimpiä viimeisen kilometrin haasteita ovat päästöt, jakeluliikenteen aiheuttamat ruuhkat ja pysäköinti esimerkiksi jalkakäytäville, melu sekä onnettomuudet.

– Viimeisellä kilometrillä korostuvat sekä ympäristön että sosiaalisen kestävyyden muodot, hän sanoo.

Kuljetusketjun alkuvaiheessa kuormakoot ovat suuria ja päästöt yhtä pakettia kohti pienet. Mitä lähemmäs asiakasta mennään – eli juuri viimeiselle kilometrille – sitä kalliimpaa, saastuttavampaa ja häiritsevämpää kuljettaminen on.

"Sovellus neuvoi Lähiboksin avaamisessa. Nopea ja kätevä! Ehdottomasti tilaan jatkossakin Lähiboksista noudettavaksi."

Helppoja ratkaisuja ei ole, sillä yhtä toimitustapaa ei voi yksiselitteisesti nimetä paremmaksi kuin toista. Esimerkiksi kotiinkuljetusta tarvitaan liikuntarajoitteisille ihmisille sekä painaville paketeille. Myöskään noutopiste tai pakettiautomaatti ei ole kaikissa tapauksissa kotiinkuljetusta parempi vaihtoehto, jos kuluttaja itse ajaa autolla noutamaan paketin ja vieläpä paikasta, joka ei ole arjen reittien varrelta.

Lähiboksin helppous kerää kiitosta

PostNord on tuonut yhdeksi ratkaisuksi Lähiboksit, jotka viedään lähelle ihmisiä. Toisin kuin esimerkiksi päivittäistavarakauppoihin ja kioskeihin sijoitetut pakettiautomaatit, Lähiboksit ovat auki ympäri vuorokauden ja ne sijoitetaan asuinalueille mahdollisimman lähelle mahdollisimman montaa ihmistä. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä lähes 70 Lähiboksi-noutopistettä, ja kuluvan vuoden aikana määrä nousee 300:aan.

"Toimitus nopeaa ja oli ihanan helppoa noutaa kotipihasta!"

Kuluttajat ovat ottaneet Turkuun ja Tampereelle sijoitetut ensimmäiset boksit hyvin vastaan. Kehuja on kerännyt erityisesti niiden helppokäyttöisyys: boksilla voi asioida mihin kellonaikaan hyvänsä, ja se avataan hygieenisesti omalla älylaitteella PostNordin sovelluksen kautta.

Lähiboksit parantavat myös pakettien toimitusvarmuutta. Koska bokseihin toimitetaan ainoastaan PostNordin lähetyksiä, kuljettaja tietää aina, onko uudelle paketille tilaa. Yhteiskäyttöisissä pakettiautomaateissa näin ei ole, ja silloin kuljetukselle voi tulla turhia kilometrejä. Lähiboksien määrää voidaan myös skaalata sesonkien mukaan.

Kuluttajille tietoa valintojen vaikutuksista

Kaikista helpoimpana tapana parantaa toimitusten kestävyyttä – ja samalla logistiikkayhtiön kannattavuutta – Aminoff pitää turhien toimitusyritysten poistamista. Lähiboksien ja pakettiautomaattien kaltaisilla palveluilla on tässä merkittävä rooli, sillä niitä hyödynnettäessä toimituksen onnistuminen ei riipu siitä, sattuuko kuluttaja olemaan toimitushetkellä kotona.

"Sovelluksen käyttäminen ja paketin noutaminen oli helppoa ja kätevää, käytän tätä toimitustapaa varmasti jatkossakin."

Viimeiseen kilometriin liittyvää väitöskirjaa Hankenissa tekevä Helleke Heikkinen muistuttaa myös datan tuomista mahdollisuuksista. Teknologian avulla toimitusketjuja voidaan optimoida ja rakentaa ennakoivasti.

Esimerkiksi pikatoimitukset ovat yksi viimeisen kilometrin haasteista, sillä ne kuljetetaan aikapaineen alla eikä reittiä optimoiden. Sekä Aminoffin että Heikkisen mielestä on niin verkkokauppiaiden kuin logistiikkayhtiöiden vastuulla viestiä kuluttajille avoimesti ja rehellisesti toimitustapojen eroista ja vaikutuksista. He uskovat, että monet kuluttajat ovat valmiita odottamaan pakettiaan päivän kauemmin, jos se voidaan toimittaa heille ympäristöystävällisemmin.

– Kuluttajankin täytyy olla tietoinen siitä, millaisia vaikutuksia hänen toiminnallaan on, Heikkinen sanoo.

Kokonaisuus muuttuu vain yhteistyöllä

Aminoff ja Heikkinen uskovat, että ratkaisu viimeisen kilometrin ongelmiin löytyy eri toimijoiden pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta yhteistyöstä. Mukaan tarvitaan yhtä lailla niin verkkokaupat, logistiikkayhtiöt, kaupungit ja valtakunnan päättäjät kuin kuluttajat.

– Kyse ei ole yksittäisestä palvelusta tai yhdestä toimijasta vaan siitä, miten ne toimivat yhdessä, hän sanoo.

"Helposti löydettävissä, nopea ja yksinkertainen sovellus!"

Huomioitavia asioita on lukuisia. Aminoff ja Heikkinen huomauttavat, että kestävyyden mittaaminen ei liity ainoastaan siihen, millaisia kalustohankintoja logistiikkayhtiö tekee, vaikka ajoneuvojen käyttövoimalla onkin merkittävä vaikutus päästöihin. Kestävä kehitys merkitsee hiilijalanjäljen ohella myös esimerkiksi pakkausmateriaalivalintoja ja pakkausjätteen käsittelyä, kuljettajien työoloja ja -ehtoja, liikenneturvallisuutta ja kaupunkiviihtyvyyttä.

– Kun puhutaan viimeisestä kilometristä, niin silloin korostuu usein ympäristön kestävyys, ja sosiaalisen kestävyyden muodot jäävät vähemmälle huomiolle siitäkin huolimatta, että ne ovat aivan yhtä tärkeitä ja vaikuttavat niin ihmisten viihtyvyyteen kuin palveluiden tasavertaisuuteen, Aminoff painottaa.

"It was super easy and fast to use. Never gotten my package that easy!"

Artikkelin yhteydessä olevat sitaatit on poimittu pakettinsa Lähiboksiin tilanneiden asiakkaiden PostNord-sovelluksen kautta antamista palautteista.

Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?

Kundservice