Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi.

Paketti kotiin, kadulle vai ostoskeskukseen? Toimitustapoja tarvitaan monenlaisiin tilanteisiin

Kuluttajat haluavat itse valita, miten heidän tilaamansa tuote toimitetaan. Suomessa pakettiautomaatit ovat erityisessä suosiossa, mutta myös esimerkiksi kotiinkuljetuksilla on paikkansa. PostNord haluaa tarjota sopivan toimitusvaihtoehdon jokaiselle.

Noudatko pakettisi mieluummin kodin vai työpaikan läheltä? Onko liikkuminen hankalaa tai painava paketti tulossa – eli tarvitsetko kotiinkuljetusta? Vai olisiko kuitenkin näppärintä napata paketti mukaan lähikaupan tiskiltä ostosten yhteydessä?

Kun verkkokaupan alkuaikoina kuluttajalla saattoi olla valittavanaan vain yksi toimitusvaihtoehto, nyt asiakkaat odottavat yhä enemmän valinnanvaraa. Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin dosentti Timo Koivumäki on tutkinut kuluttajakäyttäytymistä digitaalisissa ympäristöissä jo yli 20 vuoden ajan, ja hän huomauttaa, että kun yksi yritys tarjoaa parempaa palvelua, muiden on kirittävä pysyäkseen vauhdissa.

– Kehitys kehittyy, kun yritykset yrittävät erottua joukosta ja saada ihmisiä asiakkaikseen. Entisestä huippupalvelusta tulee nopeasti standardi, jota odotetaan kaikilta, hän kuvailee.

Koivumäen mukaan ihmiset toivovat toimituksiltaan hyvinkin perusasioita: kätevyyttä ja nopeutta. Koska kätevyys tarkoittaa ihmisille eri asioita, verkkokauppojen on pystyttävä pitämään tarjontansa monipuolisena.

PostNord pyrkii lähelle koteja

PostNord on Suomessa valtakunnallinen toimija ja vastaa kaikenlaisiin tarpeisiin. Yhtiön näkemys on, että ei ole olemassa vain yhtä parasta vaihtoehtoa, vaan tärkeintä on pystyä auttamaan kuluttajia mahdollisimman monenlaisissa tilanteissa.

Esimerkiksi Lähiboksit ovat osa PostNordin strategiaa jalkautua osaksi vastaanottajien arkea. Ulos sijoitettavat ja ympärivuorokautisesti toimivat automaatit viedään asuinalueille, ja siellä niillä voi asioida mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Koivumäki uskoo, että noutopisteiden laajat aukioloajat tai jopa ympärivuorokautisuus tekevät niiden käyttökokemuksesta paremman. Kotiinkuljetukset ja erityisesti niiden – usein hyvinkin laajat – aikaikkunat vaativat asiakkaalta läsnäoloa kotona, kun taas näppärässä paikassa olevassa noutopisteessä voi asioida muiden askareiden ohella tai vaikkapa iltakävelyn yhteydessä.

Osa PostNordin strategiaa on viedä noutopisteitä, kuten Lähibokseja, sinne, missä kaikki muut logistiikkatoimijat eivät vielä ole. Muun muassa kauppakeskuksissa voidaan hyödyntää myös yhtiöiden yhteisiä pakettipisteitä. Laaja pakettiautomaattien verkosto on erityisen tärkeää Suomessa, sillä meillä automaatit ovat poikkeuksellisen suosittuja moneen muuhun maahan verrattuna.

Verkkokauppa tuo kaupungin tarjonnan maalle

Koivumäki uskoo noutopisteverkostojen laajenevan tulevaisuudessa entisestään. Logistiikkayhtiöt pyrkivät lähelle asiakkaita, mutta kuitenkin keskitetysti, jotta paketit voidaan toimittaa yhteen paikkaan. Keskittämällä voidaan hillitä viimeisen kilometrin ongelmia, kuten korkeita kustannuksia ja ympäristövaikutuksia.

–  Ehkä jatkossa nähdään myös lisää erilaisia kumppanuuksia, joissa noutopiste toimii toisen yrityksen yhteydessä. Näin voidaan hyödyntää olemassa olevaa infraa.

Verkkokaupan valtavan kasvun lisäksi toimitustapojen kehittämistä kiihdyttää esimerkiksi kaupunkilaisten muuttaminen maalle ja pois ydinkeskustoista. Koivumäki sanoo, että niin kutsutut rural urbanitet eli maalaiskaupunkilaiset ovat tottuneet isojen kaupunkien tarjontaan, joka on etäyhteyksien ja verkkokaupan ansiosta saatavilla myös syrjäseuduilla.

– Koska kyse ei ole ainoastaan digitaalisesta tarjonnasta, tuotteet täytyy myös toimittaa perille. Se tarkoittaa lisää bisnestä logistiikkayhtiöille ja muille toimitusketjun kumppaneille.

Uusia toimintatapoja voisi Koivumäen mukaan löytyä myös automaattisista ja itseohjautuvista laitteista, kuten kuljetusroboteista ja -lennokeista, joita on testailtukin jo sekä maailmalla että Suomessa.

Ympäristöystävällisyys edellytys yrityksille

Yksi toimitustapatoiveisiin vaikuttava tekijä on myös ympäristö. Koivumäki uskoo, että logistiikkayhtiö voi saada ympäristöystävällisistä vaihtoehdoista kilpailuvaltin itselleen.

– Jo nyt näkyy, että monet kuluttajat ovat valmiita maksamaan vihreistä arvoista ja kestävästä kehityksestä esimerkiksi sähkösopimuksissaan. Sama voi päteä myös verkkokauppatoimituksiin.

Kyse ei ole pelkästä ekstrasta ja yhtiöiden hyvyydestä. Koivumäen mukaan markkinatutkimuksissa on näkynyt selkeä trendi, että kuluttajat edellyttävät yritysten huomioivan toiminnassaan myös ympäristöasiat. Toisin toimiminen olisi riskialtista, sillä mainehaitta olisi mittava.

PostNordin monipuolinen verkosto takaa sen, että kuluttajat voivat itsekin tehdä ympäristöystävällisiä valintoja pakettia noutaessaan. Kun toimituksen voi noutaa arkisten reittien varrelta helposti saavutettavasta paikasta, vastaanottajan ei tarvitse lähteä erikseen noutoreissulle.

Lähiboksien vieminen asuinalueille auttaa niin ikään kuluttajia välttämään turhia automatkoja myös silloin, kun painavan paketin kantaminen kauempaa olisi liian vaivalloista. Jatkossa vastaavia helpon saavutettavuuden innovaatioita voidaan testata enemmänkin: esimerkiksi erilaiset asukaspalveluita tarjoavat tahot ovat olleet hyvinkin kiinnostuneita noutopalveluista.

Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?

Kundservice