Seitsemän vinkkiä sujuvampaan joulukauppaan verkossa
Joulusesonki on verkkokaupoille valtava mahdollisuus. Suomalaisten joululahjat ovat viime vuosina tulleet yhä useammin verkkokaupoista. Ota tästä vinkit talteen ja anna joulusesongin vauhdittaa liiketoimintaasi.
Anna joulun näkyä
Huolehdi verkkokaupan jouluisesta ulkoasusta. Se on aivan yhtä tärkeää kuin perinteisissä myymälöissä. Älä myöskään unohda ilmoittaa toimitus- ja palautustapoja sekä viimeistä tilauspäivää, jolloin tuotteet ehtivät jouluksi perille.
Muista Black Friday
Pidä mielessä, että Black Friday, tai nykyisin jo Black Weekikiksi laajentunut verkkokaupan ostoskarnevaali, tuo mukanaan odotuksia. Asiakkaat odottavat erityisiä kampanjoita ja muita etuja. Ne on nostettava esiin selkeästi ja myyvästi hyvissä ajoin ennen kampanjan alkua. Jos asiakkaat tietävät, että verkkokauppasi panostaa Black Fridayhin, on todennäköistä, että joulukuun logistiikkatarpeet jakautuvat tasaisemmin.
Tee yhteistyötä myynti- ja markkinointiosaston kanssa
Tee tiivistä yhteistyötä markkinointi- ja myyntiosaston kanssa, niin tiedät, mitä kampanjoita on tulossa, ja voit logistiikkakoordinaattorina varmistaa, että kyseisiä tuotteita on riittävästi varastossa.
Pidä yhteyttä logistiikkakumppaniin
Tee tiivistä yhteistyötä myös verkkokauppasi logistiikkakumppanin kanssa ja ilmoita sille joulukaupan suunnitelmista ja ennusteista. Se on erityisen tärkeää näin joulun alla, sillä kuljetusautoja ja kuljettajia voi olla vaikea saada kiireisimpään aikaan.
Varmista varastokapasiteetti
Hanki varastoon ylimääräistä työvoimaa sekä reilusti pakkausmateriaaleja. Näin kaikki tilaukset ehditään pakata, eivätkä materiaalit lopu kesken. Lisäksi voit pohtia, tarvitseeko verkkokauppasi ylimääräistä varastotilaa joulukauppaa varten ja miten se mahdollisesti järjestetään.
Varaudu kaikkiin tilanteisiin
Huolehdi, että verkkokauppasi toimii kuin hyvin öljytty kone, muun muassa että tuotteet ja varasto ovat ajan tasalla ja että integraatiot kassajärjestelmiin ja kuljetustilauksiin ovat kunnossa. Muista myös, että olet valmistautunut myös odottamattomiin tilanteisiin, kuten lumimyrskyyn joulukiireiden aikana. Miten ratkaiset ongelman? Onko asiakaspalvelussa riittävästi henkilöstöä ja tiedotetaanko asiasta selkeästi sivustolla, jotta huolestuneet asiakkaat ja tavarantoimittajat rauhoittuvat?
Älä unohda palautuksia
Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä muista myös tuotepalautukset. Joulun jälkeen palautusten määrä on yleensä suurimmillaan, mikä vaatii tietysti logistisia valmisteluja sekä palautustapojen selkeää ilmoittamista sivustolla. Maksuttomat toimitukset ja palautukset ovat suositeltavia, sillä ne toimivat houkuttelevana kilpailuetuna. Niistäkin tulee tietysti ilmoittaa selkeästi sivustolla!