Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge
VERKKOKAUPPA

Olisiko aika panostaa kotimaiseen verkkokauppaan?

Tuoreen pohjoismaisen Ecommerce in the Nordics  -verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaisten verkkokauppaostaminen on yleistynyt ja säännöllistynyt. Ostoissaan suomalaiset ovat kansainvälisiä ja ostavat ahkerasti ulkomaisista verkkokaupoista, mutta tällä hetkellä maailmanpoliittinen tilanne ja esimerkiksi epäselvät tullikäytännöt luovat epävarmuuksia ulkomailta ostamiseen. Olisiko nyt aika panostaa kotimaiseen verkkokauppaan? PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Linda Nyberg antaa vinkit verkkokauppiaille, miten suomalaiset saa ostamaan kotimaasta.

Miksi kuluttajan kannattaa ostaa kotimaisesta verkkokaupasta?

Nybergin mukaan kannattaa ostaa kotimaasta silloin, kun se on mahdollista. ”Kotimaisesta verkkokaupasta ostamalla tuet paikallista taloutta. Kun ostat suomalaisesta verkkokaupasta, rahasi jäävät Suomeen ja tukevat paikallisia yrityksiä ja työpaikkoja. Ostamalla kotimaisista verkkokaupoista tuet myös suomalaista innovointia ja yrittäjyyttä.” Useimmiten saat kotimaasta ostamalla tuotteet nopeammin, koska paketin kuljetusmatka ja -aika ovat lyhyemmät. Nopeat toimitukset ovat erityisen tärkeitä, jos tarvitset tuotteen nopeasti, esimerkiksi lahjaksi tai kiireelliseen tarpeeseen. 

Ongelmatilanteissa saat kotimaisesta verkkokaupasta asiakaspalvelua nopeasti ja omalla kielellä, mikä helpottaa kommunikointia ja ongelmien ratkaisemista. Asiakaspalvelu palvelee samalla aikavyöhykkeellä ja usein tarjolla on useita tapoja ottaa yhteyttä.

”Jos tuote ei vastaa odotuksiasi tai siinä on vikaa, tuotteen palauttaminen on usein helpompaa ja nopeampaa kotimaisissa verkkokaupoissa. Saat todennäköisesti hyvityksen nopeammin ja helpommin. Tämä lisää ostamisen turvallisuutta ja luottamusta”, Nyberg toteaa.

Suomalaiset verkkokaupat tarjoavat usein laadukkaita tuotteita, jotka on valmistettu vastuullisesti. Monet kotimaiset yritykset panostavat ympäristöystävällisiin ja eettisiin tuotantotapoihin, mikä tekee ostamisesta vastuullista. Ostamasi tuotteet ovat todennäköisemmin laadukkaita ja kestävät käytössä pitkään.
Kotimaiset ja eurooppalaiset verkkokaupat noudattavat Suomen ja EU:n tiukkoja tietoturva- ja kuluttajansuojalakeja, mikä tekee ostamisesta turvallisempaa. Voit luottaa siihen, että henkilökohtaiset tietosi käsitellään asianmukaisesti ja että sinulla on oikeudet kuluttajana.

”Kuluttajan on nykyisin vaikeaa tietää millaisessa kaupassa asioi. Tekoälyllä tehdyt huijaussivut ovat yhä taidokkaampia ja saattaa olla, että ostaja kuvittelee asioivansa kotimaisessa kaupassa ja huomaa vasta toimituksen seurannasta, että toimitus tulee Euroopan ulkopuolelta. Mielestäni verkkokaupan luotettavuuden ja vastuullisuuden selvittäminen ei pitäisi olla ostajalle vaikeaa”,  jatkaa Nyberg. 

Mitä verkkokauppa voisi tehdä houkutellakseen kotimaisia ostajia?

Kuinka verkkokauppa voi erottua kovassa kansainvälisessä kilpailussa ja saada asiakkaat ostamaan läheltä? Kokosimme seitsemän vinkkiä verkkokauppiaalle, joiden avulla kotimaisuutta voi korostaa.


1. Markkinoi paikallisesti ja korosta kotimaisuutta

Verkkokaupan tulisi panostaa paikalliseen markkinointiin ja brändäykseen, jotta se erottuu kilpailijoista ja vetoaa kotimaisiin asiakkaisiin. Tämä voi sisältää mainontaa paikallisissa medioissa, yhteistyötä kotimaisten vaikuttajien kanssa ja osallistumista paikallisiin tapahtumiin. Kuluttajan on tänä päivänä vaikeaa erottaa kotimaisia kauppoja kansainvälisistä. Kotimaisen brändin tulisi myös korostaa kotimaisuutta, valmistusta Suomessa ja paikallisia arvoja, mikä luo yhteyden asiakkaisiin ja lisää luottamusta. Jos käytössäsi on merkkejä tai sertifikaatteja kuten Avainlippu-merkki, kannattaa niitä korostaa.

2. Toimita nopeasti ja luotettavasti 

Yksi tärkeimmistä tekijöistä verkkokaupan menestyksessä on nopea ja luotettava toimitus. Kotimaiset asiakkaat arvostavat nopeita toimitusaikoja ja mahdollisuutta seurata tilauksen etenemistä reaaliajassa. Verkkokaupan tulisi tehdä yhteistyötä luotettavien logistiikkakumppaneiden kanssa ja tarjota erilaisia toimitusvaihtoehtoja, kuten kotiinkuljetus ja toimitukset pakettiautomaatteihin ja palvelupisteisiin.  

3. Anna asiakkaalle helppo ja sujuva palautuskäytäntö 

Asiakkaat arvostavat helppoa ja selkeää palautusprosessia, joka tekee ostamisesta turvallisempaa ja riskittömämpää. Verkkokaupan tulisi tarjota selkeät ohjeet palautusten tekemiseen ja mahdollistaa maksuttomat palautukset. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta ja rohkaisee tekemään ostoksia.

4. Panosta asiakaspalveluun

Laadukas asiakaspalvelu on avainasemassa asiakkaiden tyytyväisyyden ja uskollisuuden varmistamisessa. Verkkokaupan tulisi tarjota nopeasti vastauksia asiakaspalvelussa omalla kielellä ja useissa eri kanavissa.

5. Tarjoa monipuolinen valikoima

Verkkokaupan tulisi tarjota monipuolinen ja laadukas tuotevalikoima, joka vastaa kotimaisten asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin. Esimerkiksi kotimainen valmistus, suomalaiseen makuun sopiva design, vastuullisesti valmistetut ja uniikit tuotteet auttavat erottautumaan ulkomaisista kaupoista. Korosta laatua ja tee selkeät tuotekuvaukset, joiden avulla on helppo tehdä ostopäätös.  Tarjoa monipuoliset ja laadukkaat kuvat tuotteista.

6. Houkuttele hinnalla ja tarjouksilla

Monet kansainväliset verkkokaupat ovat tehokkaita markkinoijia. Ostajia houkutellaan hintakampanjoilla ja kohdennetuilla mainoksilla. Kotimaisen verkkokaupankin tulisi tarjota säännöllisesti alennuksia, kampanjoita ja kanta-asiakasohjelmia, jotka palkitsevat uskollisia asiakkaita. 

7. Korosta vastuullisuutta

Nykyään yhä useammat asiakkaat arvostavat vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Verkkokaupan tulisi panostaa kestävään kehitykseen ja tarjota ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, kuten kierrätettäviä pakkauksia ja hiilineutraaleja toimituksia. Vastuullisuusviestintä ja läpinäkyvyys auttavat rakentamaan luottamusta ja sitouttamaan asiakkaita.

 

Lataa Ecommerce in the Nordics -verkkokaupparaportti

Lue lisää suomalaisten ostokäyttäytymisestä