Kesätöissä logistiikka-alalla

Kiia ja Ilona ovat olleet tänä vuonna kesätöissä PostNordin asiakaspalvelussa. Vaikka keväästä asti jatkuneet poikkeuksellisen suuret pakettimäärät ovat tuoneet lisävauhtia myös asiakaspalveluun, molemmat ovat tyytyväisiä kesän aikana saamiinsa oppeihin ja kokemuksiin.

Tallinnassa oikeustiedettä opiskelevaa Kiiaa voi hyvällä syyllä sanoa logistiikka-alan konkariksi, sillä hän tuli PostNordille töihin ensimmäisen kerran jo kuusi vuotta sitten. Kiia on työskennellyt asiakaspalvelussa vuosien aikana vaihtelevasti ulkomaanmatkojensa välissä, ja työpaikka on joustanut elämäntilanteen mukaan.

– Täältä on ollut aina ikävä lähteä pois ja tosi kiva tulla takaisin, sillä asiakaspalvelussa on täydellinen ryhmähenki. Apua saa aina, eivätkä virheet ole maailmanloppu, Kiia kuvailee.

Tänä kesänä Kiia on auttanut yritysasiakkaita toimituksiin liittyvissä asioissa pääasiassa sähköpostilla, ja joitakin hetkiä on kulunut myös puhelimessa. Yhdeksästä viiteen asti ulottuva työaika on tuonut säännöllisen rytmin työpäiviin.

– Olen päässyt tekemään isompia selvitystöitä, ja vielä kuuden vuoden jälkeenkin eteen on putkahtanut täysin uudenlaisia tilanteita. Jokainen tapaus on erilainen, mikä tuo työhön mukavaa vaihtelua.

Logistiikan maailmaan tutustumassa


Lukion abivuotta aloitteleva Ilona on PostNordilla kesätöissä toista kertaa. Tänä vuonna Ilona on vastannut kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median kanavien, kuten WhatsAppin, kautta lähettämiin viesteihin ja jonkin verran myös sähköposteihin.

– Työajat vaihtelevat, mikä on mukavaa, sillä olen voinut lukea työn ohessa kirjoituksiin. Joskus aloitan työt kahdeksalta, mutta esimerkiksi tänään ryhdyin hommiin vasta puoliltapäivin, Ilona kertoo.

Päivittäiset palaverit ja kahvitauot omien tiimiläisten kanssa ovat helpottaneet työyhteisöön solahtamista, ja apua on Ilonan mielestä helppo pyytää keneltä tahansa.

Kasvavalla alalla


Lähetysvolyymit ovat olleet ennätyskorkealla keväästä lähtien, mikä on pitänyt postnordilaiset kiireisempinä kuin koskaan ennen. Mitä enemmän paketteja on liikkeellä, sitä enemmän asiakaspalveluun tulee yhteydenottoja, eikä tämä ole jäänyt Kiialta ja Ilonalta huomaamatta.

– Asiakkailta on tullut viestejä huomattavasti enemmän kuin viime vuonna. Kaikkiin yhteydenottoihin ei millään ehdi vastata niin nopeasti kuin haluaisi, mikä harmittaa, mutta jokainen viesti käsitellään vuorollaan. On hienoa kohdata tyytyväinen asiakas, kun ongelma saadaan ratkaistua, Ilona sanoo.

Myös Kiia on huomannut työssään asiakasyhteydenottojen poikkeuksellisen suuren määrän ja viivästymisten aiheuttaman harmin, mutta kertoo valtaostan asiakkaista olevan hyvin kärsivällisiä lähetystä odottaessaan. Logistiikan ammattilaisena hänellä on takataskussaan muutama hyödyllinen vinkki, joilla voi itse helpottaa lähetyksen odottamisen aiheuttamaa tuskaa.

– Jokaisen netistä tilaavan olisi hyvä lukea verkkokaupan toimitusehdot, jotta tietäisi, mitä kuljetukselta voi odottaa. Verkkokaupat tarjoavat nykyään useita erilaisia toimitusvaihtoehtoja, ja on tärkeää valita niistä itselleen sopivin palvelu ennen tilaamista. Lisäksi puhelinnumero tulee ilmoittaa jo tilausvaiheessa, jotta kuljetusliike saa vastaanottajaan tarvittaessa yhteyden. Esimerkiksi kotiin tilattu paketti saattaa jäädä ensimmäisellä kerralla toimittamatta, jos kotitalon alaovi on lukittu, eikä kuljettajalla ole vastaanottajan puhelinnumeroa, Kiia kertoo.

Palkitseva kesätyöpaikka


Vaikka koronapandemian aiheuttama etätyöputki on muuttanut uudessa työpaikassa aloittamista, itse työ on pysynyt Kiian ja Ilonan mielestä yllättävän samanlaisena. Molemmat ovat äärimmäisen tyytyväisiä kesätyökokemuksiinsa ja kannustavat muita hakemaan töihin PostNordille.

– PostNord on elämäni ensimmäisiä työpaikkoja, ja olen oppinut täällä työskennellessäni, miten yritykset toimivat. Samalla olen saanut kokemuksia erilaisista ihmisistä ja siitä, miten eri tavoin asioita voi hoitaa, Ilona kuvailee.

– Isossa organisaatiossa työskennellessä on ollut ilo huomata, että asioita halutaan jatkuvasti kehittää ja niihin ollaan valmiita panostamaan. Minulta halutaan saada palautetta ja koen pystyväni vaikuttamaan työhöni. On ollut uskomattoman hienoa päästä näkemään, miten logistiikka-ala toimii, Kiia summaa.

Tilaa PostNordin uutiskirje

Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?

Tilaa uutiskirje