Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

PostNord investoi uusiutuvalla dieselillä kulkeviin HCT-rekkoihin

PostNord kasvatti ajoneuvokantaansa keväällä neljällä uudella HCT-rekalla. Puolet uusista erikoispitkistä rekoista kulkee sataprosenttisesti uusiutuvalla dieselillä, joka valmistetaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. PostNordin kunnianhimoisena ilmastotavoitteena on täysin fossiilittomat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä.

PostNordin fossiilittomuuteen tähtäävät toimenpiteet keskittyvät ennen kaikkea kuljetuskalustoon, sillä valtaosa hiilidioksidipäästöistämme syntyy kuljetuksissa. Biodieselin ohella PostNordin autoissa lisätään jatkuvasti muiden uusiutuvien polttoaineiden, kuten biokaasun, sekä sähkön käyttöä. Lisäksi panostamme moderneihin ajoneuvoihin ja turhien ajokilometrien vähentämiseen muun muassa reittioptimoinnin ja normaalia suurempien kuljetusyksiköiden avulla, mistä erikoispitkät HCT-rekat ovat hyvä esimerkki.

Kevään mittaan käyttöön otettuihin uusiin HCT-rekkoihin on asennettu modernit kylmälaitteet, joilla yksikön tavaratila saadaan pidettyä halutun lämpöisenä aiempaa pienemmällä polttoainemäärällä. Vuosittainen vähennys on yli 25 prosentin luokkaa. Kuljetuslämpötilan kontrollointi on tärkeää, sillä PostNordin terminaalien välillä rullaavat HCT-rekat kuljettavat kaikkea verkkokauppaostoksista lääkkeisiin ja elintarvikkeisiin. Erityisesti terveydenhuollon kuljetusten kalustovaatimukset ovat poikkeuksellisen korkeat, sillä alan tuotteet ovat äärimmäisen herkkiä lämpötilan vaihtelulle. PostNord kuljettaa huomattavan osan kaikista Suomen teillä liikkuvista lääkkeistä, ja lisäksi huolehdimme monien muiden terveydenhuollon päivittäisen toiminnan kannalta kriittisten tarvikkeiden toimittamisesta ympäri Suomen.

PostNordilla on ennestään käytössä viisi HCT-rekkaa, joita olemme hyödyntäneet kuljetuksissamme jo pian neljän vuoden ajan. Ensimmäinen normaalia pidempi kulkupeli otettiin käyttöön syksyllä 2017. Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport, ja se on kansainvälisesti vakiintunut termi tieliikenteen normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina.

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous

Customer service