PostNord kulkee kohti fossiilittomuutta tankkaamalla jätettä ja pyrkimällä eroon turhista kilometreistä

Edellinen päästövähennystavoite täyttyi etuajassa, ja nyt PostNord pyrkii olemaan täysin fossiiliton viimeistään vuonna 2030. Suomen PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck muistuttaa, että vastuullisuuteen sisältyy muutakin kuin vihreyttä.

Kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua paljon. Esimerkiksi verkkokauppa kasvoi ja kansainvälistyi viime vuosikymmenen aikana valtavalla vauhdilla, mikä tarkoitti logistiikkayhtiöille yhtä suurta kasvua pakettivolyymeissa niin kuluttaja- kuin yrityspuolella.

Samassa ajassa, kiivaan kasvun keskellä PostNord-konserni onnistui kuitenkin vähentämään hiilidioksidipäästöjään 40 prosentilla. Tavoite oli asetettu siten, että vertailukohtana oli vuoden 2009 tilanne, ja määränpäänä oli saavuttaa päästövähennys vuoden 2020 aikana.

Tavoite saavutettiin viime vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Suomen PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo, että töitä paiskittiin täysillä viimeiseen asti – erityisesti, koska pandemiavuosi 2020 oli monella tavalla poikkeuksellinen.

– Syksynkin aikana tehtiin niin paljon kuin vain pystyttiin. Kun volyymit kasvoivat niin huomattavasti koko vuoden ajan, loppuun tuli vielä ekstrahaaste, mutta tavoitteen täyttyminen ei silti jäänyt edes kalkkiviivoille, Starck kertoo.

Vuosikymmenen aikana pakettien määrä paisui, mutta samalla kirjepostin määrä väheni. Tämä vaikutti erityisesti Ruotsissa ja Tanskassa, joissa PostNordilla on postiliiketoimintaa. Ennen kirjeitä kuljetettiin päivittäin lentorahdilla, mutta tästä on Starckin mukaan voitu luopua tuottamalla niin omat kuin kumppaneiden kirjeet lähempänä vastaanottajia. Lisäksi lakimuutokset ovat vähentäneet lentorahdin tarvetta.

Uusi tavoite vie vuosikymmenen vaihteeseen

Nyt PostNord on asettanut uuden, vieläkin kunnianhimoisemman päästövähennystavoitteen tuleville kymmenelle vuodelle: vuonna 2030 yhtiö aikoo olla täysin fossiiliton. Tavoite ei koske ainoastaan PostNordin omia toimintoja vaan myös kumppaneita.

Kukin maa luo nyt suunnitelmia tavoitteen saavuttamiseksi. Esimerkiksi Suomessa tehdään alkuun yksityiskohtaisemmat askelmerkit ensimmäisille kolmelle vuodelle, sitten karkeammin viidelle vuodelle ja sitten vielä viimeisille viidelle vuodelle.

Starck pitää tavoitetta haastavana. Vähennykset on aloitettava heti ja niitä on tehtävä pitkäjänteisesti, mutta samalla on ymmärrettävä teknologian kehittymisen vauhti. Siksi muun muassa investoinnit on pyrittävä ajoittamaan oikein.

Omia kiinteistöjään PostNord vihreyttää erilaisilla energiaratkaisuilla. Erityisesti uudisrakennuksiin, kuten terminaaleihin, suunnitellaan alusta asti esimerkiksi maalämpöä, aurinkopaneeleita ja led-valaisimia.

Starck huomauttaa, että koska suurin osa logistiikkayhtiön päästöistä syntyy kuljettamisesta, myös tehokkaimmat vähennykset kohdistuvat juuri kuljetuksiin. Keinoja on monenlaisia.

Tankkiin voi tankata jätettä

Yksi merkittävä tapa vähentää päästöjä on siirtyä ajoneuvoissa vähäpäästöiseen ja uusiutuvaan käyttövoimaan. Starck kertoo, että aina uusia autoja hankittaessa on pohdittava, mitä markkinoilla on tapahtumassa lähivuosina. Esimerkiksi sähköautojen toimintasäteet kasvavat koko ajan, ja vuoden odotus investoinnissa saatetaan palkita huomattavasti tehokkaammalla teknologialla.

Pohdittavaa riittää. Joka vuosi tietty määrä autoja on muutettava päästöttömiksi, mutta vaihtoehtoja on monia. Tähänkin asti PostNord on hyödyntänyt esimerkiksi jätteestä valmistettua uusiutuvaa Neste MY -dieseliä, mutta lisäksi on mietittävä, millaisiin autoihin sitä tankataan.

– Ovatko autot kaasuautoja vai käyttävätkö ne uusiutuvista tai kierrätetyistä raaka-aineista tehtyä polttoaineita? Millaisella kalustolla ajetaan runkokuljetukset, joissa päästöt ovat suuremmat kuin pienemmissä jakeluautoissa? Starck luettelee.

Käytännössä tavoite tarkoittaa, että kymmenen vuoden päästä PostNord ei käytä perinteisillä polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja. Suomessa tämä edellyttää myös yksityiskohtaisia ja tavoitteellisia keskusteluja kumppaniverkoston kanssa, sillä Suomessa PostNordilla ei ainakaan tällä hetkellä ole omia kuskeja eikä autoja. Sopimusehdoillaan PostNord vaikuttaa siihen, millaista kalustoa kumppanit lähitulevaisuudessa hankkivat.

Fiksuin vaihtoehto riippuu auton käyttötarkoituksesta ja tarvittavasta koosta. Starckin mukaan kaupunkien keskustoihin ei välttämättä edes haluta isoja jakeluautoja tukkimaan liikennettä, vaan vaihtoehtona on kuljettaa tavara runkoautoilla niin kutsuttuihin cityhubeihin ja jatkaa matkaa kevyemmällä välineellä, kuten polkupyörällä tai sähköautolla.

Porkkanaa mieluummin kuin keppiä

Toinen merkittävä päästövähennysten osa-alue on optimointi, jota hyödynnettiin huomattavasti jo edellisellä vuosikymmenellä. Optimointi tarkoittaa, että vaikka energian lähde olisi uusiutuva, energiaa ei käytetä yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Kokonaisvaltaisella laadunvalvonnalla saadaan huomioitua myös ympäristö.

– Kuljetusreitit optimoidaan siten, että vältetään sekä turhat kilometrit että turhat reissut. Tämä onnistuu esimerkiksi varmistamalla, että vastaanottaja on paikalla, kuljettaja saapuu sovittuna aikana ja paketti on ehjä ja oikeanlainen, Starck sanoo.

Niin kutsuttujen turhien kuljetusten vähentämiseen tarvitaan kuitenkin myös verkkokauppiaiden ja lähetysten vastaanottajien apua. Pakettien palauttelurumban ympäristövaikutuksista on keskusteltu paljon julkisuudessa, eikä PostNord voi siihen yksin puuttua.

Käytännössä koko palautuskulttuurin on muututtava. Starck painottaa, että kyse on kuljetusten aiheuttaman ympäristökuorman lisäksi siitä, ettei palautettuja tuotteita välttämättä myydä edelleen vaan ne saattavat päätyä jopa tuhottaviksi.

– Kun kuljetukset ja palautukset ovat yleensä ilmaisia ja esimerkiksi Amazon tarjoaa Prime-asiakkailleen kaiken palvelun kaupan päälle, asiakas voi ajatella voivansa tehdä mitä vain. Uskon, että muutaman vuoden päästä tähän vaaditaan muutosta, hän toteaa.

Starckin mukaan jotkin verkkokaupat ovat jopa asettaneet hurjimmat palauttelijat käyttökieltoon. Lisäksi palautuksista saatetaan veloittaa maksu.

Keinovalikoimassa on kepin lisäksi porkkanoita, kuten alennuksia kanta-asiakkaille, jotka eivät tee palautuksia. Yksi väline on esimerkiksi sovituskoppi paketin noutopisteessä, jolloin tilatun vaatteen voi palauttaa saman tien, jos se ei olekaan toivotunlainen. Vastaavasti verkkokauppojen digitaaliset välineet kehittyvät niin, että asiakas voi ”sovittaa” vaatetta kuvansa ja mittojensa perusteella.

– Tavaravirtaa voidaan optimoida ja kuluttajakäytöstä ohjata monenlaisilla keksinnöillä, joilla samalla parannetaan palvelua. Itse uskon enemmän porkkanaan kuin keppiin, Starck sanoo.

Vastuullisuus on muutakin kuin vihreyttä

Monet suuripäästöiset yritykset turvautuvat huomattavissa määrin päästöjen kompensointiin. Starckin mukaan PostNordin ohjenuorana on ollut, että kompensointi on yksi keino työkalupakissa, mutta ei ensisijainen eikä vielä toissijainenkaan. Tärkeintä on aidosti pyrkiä vähentämään päästöjen määrää siten, ettei niitä pääse edes syntymään.

Niin tärkeää kuin ympäristövastuu onkin, Starck muistuttaa, ettei se ole ainoa vastuullisuuden alue. Esimerkiksi auton ympäristövaikutusta ei voi mitata pelkällä kulutuksella, vaan myös vähäpäästöisen auton valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, eikä akuissa käytettävää kobolttia välttämättä louhita sen kummemmin ympäristön kuin työntekijöidenkään kannalta vastuullisissa oloissa.

Lisäksi PostNord haluaa kantaa sosiaalisen vastuunsa sekä työyhteisön ja kumppaneiden että yhteiskunnan näkökulmasta.

– Kestävässä toimitusketjussa on meidän oma toimintamme ja omat ihmisemme, kiinteistömme ja ajoneuvomme, mutta myös hirveästi kumppaneita. Ei riitä, että keskitymme vain omaan toimintaamme, vaan koko ketjun on allekirjoitettava samat arvot ja toimintaperiaatteet, Starck painottaa.

Yhteiskunnan hyvää PostNord pyrkii edistämään esimerkiksi sponsoritoiminnallaan ja vähävaraisten perheiden harrastustoimintaa tukemalla. Työnantajana yhtiö haluaa huolehtia ihmisistä ja olla edelläkävijä muun muassa kestävässä kehityksessä ja henkilöstön monimuotoisuudessa.

Suunnitelmia tehdään pitkällä tähtäimellä ja mitattavia tavoitteita seurataan jatkuvasti.

– Kuten sanonta kuuluu, syömme elefantin paloissa, Starck kuvailee.

Tilaa PostNordin uutiskirje

Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?

Miten voimme auttaa logistiikassa?

Kysy lisätietoja tai pyydä tarjous