PostNord sähköistää runkokuljetuksensa pääkaupunkiseudun ja Turun välillä: ensimmäinen Mercedes-Benz eActros 600 -täyssähkörekka vihdoin Suomeen
PostNord ottaa 28. huhtikuuta käyttöön ensimmäisenä toimijana Suomessa täyssähköisen Mercedes-Benz eActros 600 -kuorma-auton. Erityisesti kaukoliikenteen tarpeisiin suunniteltu täyssähkörekka tulee operoimaan Vantaan ja Turun terminaalien välillä, testijakson jälkeen jopa kahdesti vuorokaudessa, mikä tarkoittaa yli 700 kilometrin päivittäistä ajoa.
PostNord ottaa käyttöön Mercedes-Benz eActros 600 -täyssähkörekan. Uuden sukupolven sähkörekka on suunniteltu erityisesti pitkän matkan kuljetuksiin, ja sen tekniset ominaisuudet tekevät siitä merkittävän edistysaskeleen sähköistyvällä kuljetus- ja logistiikka-alalla.
Sähkörekka tarjoaa PostNordille ensimmäisenä toimijana Suomessa yli 500 kilometrin toimintasäteen kertalatauksella, mikä mahdollistaa päivittäiset, fossiilittomat runkokuljetukset Vantaan ja Turun terminaalien välillä ilman pysähdyksiä. Niin kuorma-auton akkukapasiteetin ja uuden sähköisen akseliratkaisun ansiosta kuin kuljettajan ajo- ja lepoaikojen määrittämiä taukoja noudattamalla ja kuljettajien vaihdolla autolla on mahdollista ajaa yli 1000 kilometriä päivässä.
Huomattavat toimintaetäisyydet ovat mahdollisia PostNordin Vantaan terminaalissa sijaitsevan pikalaturin ansiosta, joka on suunniteltu raskaiden sähköajoneuvojen erityistarpeisiin. Sähkörekan saapuessa, täyteen potentiaaliinsa pääsevällä pikalaturilla on mahdollista jopa tunnissa ladata sähkörekka, jonka toimintasäde on 250–300 km. Edistyksellisen latausinfrastruktuurin avulla varmistetaan uuden sähkörekan nopea lataus ja palauttaminen ajoon vaativissakin aikatauluissa.
– Mercedes-Benz eActros 600 -sähkörekka on merkittävä investointi, joka tukee niin PostNordin taloudellisia tavoitteita kuin ympäristötavoitteita. Sähkörekka tarjoaa taloudellista kilpailuetua pitkän matkan kuljetuksissa, sillä sen käyttövoimakustannukset voivat olla elinkaarensa aikana merkittävästi, jopa satoja tuhansia euroja, pienemmät kuin dieselrekalla. Ympäristönäkökulmasta eActros 600 auttaa meitä osaltaan saavuttamaan kunnianhimoiset päästötavoitteemme, sillä sen elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt voivat olla jopa 80 % pienemmät verrattuna dieselrekkaan, kun sähkö tuotetaan uusiutuvista energialähteistä. Kyseessä on jopa 775 tonnin CO2-säästö auton elinkaaren aikana, PostNordin operatiivinen johtaja Jussi Broberg kommentoi.
Mercedes-Benz eActros 600 edustaa sähkörekkojen uutta sukupolvea, ja sen tekniset ratkaisut asettavat uudet standardit aiempiin sähkörekkoihin verrattuna. Rekan voimanlähteenä toimii kolme litiumrautafosfaattiakkujen yksikköä, joiden kokonaiskapasiteetti on 621 kWh. Akut ovat suunniteltu kestämään jopa 1,2 miljoonaa kilometriä tai 10 vuotta, ja niiden valmistuksessa on vältetty nikkelin ja koboltin käyttöä, mikä tekee niistä ympäristöystävällisempiä.
Lisäksi rekka tukee megawattilatausta (MCS), mikä mahdollistaa akkujen lataamisen 20 prosentista 80 prosenttiin vain noin 30 minuutissa. Kyseessä on käänteentekevä ratkaisu logistiikka- ja kuljetusalalla, jossa pitkät latausajat ovat toimineet esteenä sähköajoneuvojen laajemmalle käyttöönotolle. Nopea latausominaisuus takaa sujuvan toiminnan ja minimoi seisokkiajat.
– eActros 600 tarjoaa merkittäviä etuja sekä käytännön kuljetuksissa että ympäristönäkökulmasta erityisesti Suomessa, missä pitkät etäisyydet ja vaihtelevat sääolosuhteet asettavat korkeat vaatimukset raskaan liikenteen kalustolle. Yli 500 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella tekee siitä ihanteellisen vaihtoehdon pitkän matkan kuljetuksiin, kuten Vantaan ja Turun välisille runkokuljetuksille. Tämä mahdollistaa päivittäisen yli 700 kilometrin ajon ilman kompromisseja tehokkuudessa tai toimintavarmuudessa, Broberg jatkaa.
Rekan sähköakseli tuottaa jatkuvaa tehoa 400 kW ja huipputehoa jopa 600 kW, mikä varmistaa tehokkaan ajon myös raskailla kuormilla ja haastavissa ajo-olosuhteissa. Lisäksi rekassa hyödynnetään Predictive Powertrain Control -järjestelmää, joka optimoi energian käyttöä reitin topografian ja liikenneolosuhteiden perusteella, vähentäen turhaa jarruttamista ja kiihdyttämistä.
PostNord on käyttänyt pakettien jakelussa sähkökäyttöisiä pakettiautoja Helsingissä ja Turussa jo vuodesta 2021 alkaen. Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka kuitenkin mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset myös kaupunkien välisellä maantieosuudella.
PostNord on mukana Traficomin EU-rahoitteisessa hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kaupunkien välisen raskaan liikenteen sähköistymistä Suomessa. Hanketta rahoitetaan Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineestä, ja sen avulla edistetään raskaan liikenteen valmiuksia hyödyntää sähköä käyttövoimana ja vähentää raskaan liikenteen päästöjä. Uuden eActros 600 -sähkörekan käyttöönoton on määrä tukea hankkeen tavoitteita.