Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

PostNord testaa sähköautojen soveltuvuutta terveydenhuollon kuljetuksiin

PostNord haluaa olla logistiikka-alan suunnannäyttäjä ja edelläkävijä ilmastopäästöjen vähentämisessä ja siksi se kasvattaa jatkuvasti päästötöntä jakeluverkostoaan. Nyt PostNord kokeilee sähköpakettiauton soveltuvuutta terveydenhuollon kuljetuksiin.

Terveydenhuollon kuljetuksissa on paljon erityisvaatimuksia ja niiden kanssa on oltava todella tarkkana, että esimerkiksi ajoneuvon ja kuljetettavien pakettien lämpötila pysyy juuri oikeana. Koska PostNordin yhtenä ilmastotavoitteena on ajaa lähetysten viimeiset kilometrit päästöttömästi vuoteen 2027 mennessä, se on käynnistänyt kokeilun, jossa testataan sähköpakettiauton soveltuvuutta terveydenhuollon tukkukuljetuksiin. Testattavana ajoneuvona on lisävarusteilla varustettu Fordin e-Transit-sähköpakettiauto.

– Terveydenhuollon jakeluihin liittyy paljon erityisvaatimuksia ja virallisia asetuksia, joilla varmistetaan, että tuotteet säilyvät oikein. Sähköautojen akkuteknologia alkaa kuitenkin olla riittävän hyvä, että voimme aloittaa kuljetuskokeilut niillä myös terveydenhuollon kuljetusten parissa, kertoo PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck.

Kuljetuksia ei aloiteta suin päin vaan ensin ovat vuorossa testit, joilla saadaan tietoa muun muassa siitä, voiko sähköjärjestelmään luottaa, millaisia ajoneuvoja kuljetuksissa voisi käyttää ja mitä muita seikkoja pitää ottaa huomioon. Tavoitteena on löytää vastaus siihen, missä vaiheessa terveydenhuollon kuljetuksissa voidaan siirtyä sähköautoihin ja täysin päästöttömiin kuljetuksiin. Seuraavaksi testilaboratoriossa suoritetaan tarkat luokitustestit, joiden avulla selvitetään, toimiiko sähköpakettiauto teknisesti oikein kaikissa lämpötiloissa -30 ja +35 välillä ja miten ovien availu ja muut tavalliseen työpäivään liittyvät toimet vaikuttavat toimintoihin. Kun testit on läpäisty, auto saa ATP-luokituksen ja BNA-luokitusmerkinnän. Se tarkoittaa, että kori on sekä FNA- että CNA-hyväksytty eli se toimii oikein sekä kesäkuumalla että talvipakkasilla ja terveydenhuollon tukkukuormat pysyvät aina oikein lämpöisinä.

– Vasta kun laboratoriotesteillä on saatu varmistettua, että auto täyttää varmasti kaikki kriteerit, alamme tehdä käytännön kokeiluja reaalimaailmassa. Niissä selvitämme esimerkiksi auton todellisen rangen eli toimintamatkan sekä latausmäärän ja -paikkojen tarpeen, Starck selittää.

PostNord haluaa olla edelläkävijä ja tekee jatkuvaa kehitystyötä ilmastotoimien edistämiseksi. Terveydenhuollon kuljetuksien kanssa ei oteta mitään riskejä ja vasta kaikkien testien jälkeen päätetään, soveltuuko sähköpakettiauto tässä vaiheessa terveydenhuollon kuljetuksiin.

– Tavallisten pakettien kanssa maailma ei kaadu, jos auto hyytyy pakkasella, mutta terveydenhuollon logistiikan kanssa tulee kiire, koska tuotteet eivät säily. Tämä työ on todella tärkeää ja vastuu on suuri. Vain kokeilemalla löydämme parhaan ja ilmastoystävällisimmän tavan toimittaa terveydenhuollon jakeluita, ja meillä on vahva tahto kehittää logistiikka-alaa edelleen tälläkin saralla, Starck kiteyttää.

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous

Customer service