PostNord otti käyttöön kaksi uutta HCT-rekkaa

PostNordin Turun ja Oulun terminaalien välisissä kuljetuksissa otettiin lokakuun lopulla käyttöön kaksi uutta HCT-rekkaa. Panostus nostaa PostNordin käyttämien HCT-rekkojen kokonaismäärän kolmeen.

Kahden uuden HCT-rekan lisäksi otimme runkokuljetuksissamme käyttöön kaksi puoliperävaunuyhdistelmää, joissa on kaksi puoliperävaunua yhden sijaan. Myös nämä B-linkeiksi kutsutut ajoneuvot kulkevat Turun ja Oulun välillä.

– Pakettimäärien kasvaessa merkittävästi haluamme kasvattaa ajoneuvojen kokoa niiden määrän sijaan. Maksimoimalla HCT-rekkojen määrän Suomen sisäisessä runkoliikenteessä voimme yhdessä asiakkaidemme kanssa vähentää ajettavien kilometrien määrää ja siten myös hiilidioksidipäästöjämme, PostNord Oy:n Chief Operations Officer Jani Ståhlhammar sanoo.

PostNordin tavoitteena on löytää tapoja lisätä kuljetusten tehokkuutta, kuljettaa pienemmillä polttoainemäärillä enemmän tavaraa ja pienentää kuljetusten hiilidioksidipäästöjä. Paitsi ilmastoa, yksi isompi yksikkö säästää myös tiestöä verrattuna useampaan normaalikokoiseen kuljetusyksikköön.

PostNordin ensimmäinen HCT-rekka otettiin käyttöön Turun ja Vantaan terminaalien välisissä kuljetuksissa syksyllä 2017. Kokemukset erityispitkistä ajoneuvoista ovat olleet hyviä ja kuljettajat ovat hyötyneet niiden ajo-ominaisuuksista.

Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport ja se on kansainvälisesti vakiintunut termi tieliikenteen normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina.

Katso video uusista HCT-rekoista.