Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

HCT-rekan avulla tutkitaan uusia ratkaisuja tieliikenteeseen

HCT-tutkimusrekka

PostNordin Turun ja Vantaan terminaalien välisissä kuljetuksissa on otettu käyttöön niin sanottu HCT-rekka. Mahtavan kokoinen rekka on tutkimusajoneuvo, jonka avulla selvitetään, kuinka näin suurikokoinen yksikkö sopii Suomen tieolosuhteisiin.

Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport. Se on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. Trafi myöntää poikkeuslupia tällaisille ajoneuvoille ja samalla kerää käyttökokemuksia HCT-rekkoja käyttäviltä kuljetusyrityksiltä. Poikkeusluvilla mahdollistetuilla kokeiluilla on tarkoitus kehittää tavallista suurempiin ajoneuvoyhdistelmiin liittyvää tekniikkaa ja kerätä tietoa aiempaa suurempien ajoneuvojen soveltuvuudesta Suomen liikennejärjestelmään.

Lähtökohtana HCT-rekkojen kokeiluille on ollut tarve kehittää tulevaisuuden liikennettä. Tavoitteena on löytää tapoja lisätä kuljetusten tehokkuutta, kuljettaa pienemmillä polttoainemäärillä enemmän tavaraa ja pienentää kuljetusten hiilidioksiidipäästöjä. Yhdessä yhteistyökumppanien eli korivalmistaja VAK Oy:n ja PNO Trailerin kanssa lähdettiin kehittämään ratkaisua, ja pian suunnitelmista tehtiin totta rakentamalla lähes kaksikymmenmetrinen erikoisperävaunu.

HCT-rekalla saavutetaan kustannustehokkuutta verrattuna pienempiin yksiköihin. Paitsi ilmastoa, yksi isompi yksikkö säästää luonnollisesti myös tiestöä verrattuna useampaan normaalikokoiseen kuljetusyksikköön. Purku- ja lastausvaiheessa saadaan myös työturvallisuutta ja tehokkuutta.

HCT-rekan liikennekokemuksista raportoidaan säännöllisesti Trafille. Kolmen kuukauden välein puretaan anturitiedot ja niiden avulla tutkitaan muun muassa korkean painopisteen kallistuvuuksia. Lisäksi raportoidaan paino ja täyttöaste, sekä esimerkiksi perävaunun käyttäytymistä ääriolosuhteissa. Rekassa on lisäksi 360-astetta kuvaava kamerajärjestelmä, esimerkiksi erikois- tai onnettomuustilanteiden tallentamiseen sekä turvallisuuden parantamiseksi. Trafi kerää tutkimusaineiston ja arvioi, voisiko rekan kaltainen ajoneuvo sopia yleisemminkin liikenteeseen. Erityisesti ajoneuvon käyttäytyminen talviolosuhteissa on kiinnostavaa. Rekka on varustettu omalla hiekoittimella ja perävaunussa on vesikiertoinen lattialämmitys, jolla taataan koko pitkän vaunun lämmitys.

Rekka tulee Turun ja Vantaan terminaalien väliseen liikenteeseen ja sillä on tarkoin määritelty ajoreitti.

Perävaunun tekniset tiedot

• sisäpituus 19,6 m