PostNord kuljettaa suurimpien kaupunkien paketit fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä

PostNord on asettanut ilmastotavoitteekseen fossiilittomat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2025 mennessä välitavoitteena on vähentää päästöjä 40 prosenttia vuoden 2020 tasoon nähden. Lisäksi välitavoitteena on tuottaa pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun muodostaman tiiviin alueen kuljetuspalvelut fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä.

Kuljetusten hiilidioksidipäästöt aiheuttavat valtaosan PostNordin ilmastovaikutuksista. Haastetta on lähdetty ratkomaan selvittämällä, millaisilla ydintoimintoja tehostavilla keinoilla päästövähennyksiä olisi mahdollista tehdä. Muutoksen keskiössä ovat kalusto ja lajitteluterminaalit sekä ekologinen energiankäyttö.

– Logistiikka-alan on otettava suuri vastuu. Verkosta ostamisen ei tarvitse rasittaa ympäristöä enempää kuin kivijalkakaupan, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo.

PostNord on jo toistamiseen asettanut kymmenvuotistavoitteen päästövähennyksilleen. Edellinen tavoite kattoi vuodet 2009–2020, jolloin tähtäimessä oli vähentää kokonaispäästöjä 40 prosenttia. Päämäärään päästiin, ja siksi uusi tavoite on avoimen kunnianhimoinen: fossiilittomat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä.

Ensimmäinen välietappi on vuonna 2025, johon mennessä tavoitteena on vähentää päästöjä 40 prosenttia vuoden 2020 tasoon nähden. Lisäksi pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun muodostaman tiiviin alueen on tarkoitus siirtyä välietappiin mennessä fossiilittomaksi. Sekä kaupunkien sisäinen että niiden välinen runkoliikenne tulee pyörimään vaihtoehtoisin käyttövoimin.

– Tavoitteet saavutetaan konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus ja kannattavuus kulkevat käsi kädessä, Starck sanoo.

Tällä hetkellä kilpailu ympäristötekojen saralla on kovaa, ja PostNordin tavoitteena on olla alansa edelläkävijä. Starckin mukaan tavoitteeseen tullaan pääsemään, mutta mieli tulee pitää avoimena ratkaisevien keinojen suhteen.

– Haasteena on ennakoida, missä maailma ja teknologia ovat viiden tai kymmenen vuoden päästä. Mitä fossiiliton silloin on? Entä mitä terminaaleilta ja varastoilta toivotaan? Olennaista on myös se, millainen Suomen sähkölatausinfra on vuonna 2030, Starck toteaa.

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous