PostNord muuttaa Pasilan Triplaan – Pääkonttori suunnitellaan yhdessä työntekijöiden kanssa

PostNord tarttui koronapandemian ja laajamittaisen etätyöskentelyn tarjoamaan mahdollisuuteen, ja ajatteli toimistotyöskentelyn uusiksi. Henkilöstön kanssa toteutetun projektin seurauksena Suomen pääkonttori muuttaa Vantaan logistiikkakeskittymästä keskeisellä paikalle Helsinkiin, Pasilan Triplaan.

Triplan Workery West -toimistokeskittymässä sijaitsevat toimistotilat ovat helposti saavutettavissa mistä päin tahansa tultaessa, ja niitä ympäröi lukuisat postnordilaisten työtä ja arkea helpottavat palvelut.

Pitkään jatkunut etätyöskentely on tehnyt näkyväksi sekä etätyön hyvät että huonot puolet. On selvää, että vanhaan ei enää ole paluuta, mutta vaikka etätyötä tullaan jatkossakin tekemään selvästi aiempaa enemmän, harva haaveilee 100-prosenttisesta etätyöstä. Myös työnantajan intresseissä on saada työntekijät kohtaamaan toisiaan muuallakin kuin Teamsissa.

- Aiempi pääkonttorimme sijaitsi Vantaan terminaalimme kupeessa, mikä teki liikkumisen toimipisteiden välillä helpoksi. Moni toimistotyöntekijä ei kuitenkaan kokenut olevansa kotonaan logistiikkakeskittymässä ja kaipasi ympärille palveluita sekä parempia liikenneyhteyksiä, PostNordin Head of People and Communications Katja Luotola kertoo.

- Päätimme tarttua muuten niin haastavan korona-ajan tarjoamaan mahdollisuuteen ja selvittää, minkälaiset pääkonttoritilat olisivat työntekijöidemme näköiset ja tuntuiset. Missä ne sijaitsisivat ja mitä toiminnallisuuksia siellä olisi? Samalla pohdimme myös, miten pääkonttori vaikuttaa työnantajamielikuvaan tulevaisuuden työntekijöiden keskuudessa. Meillä on vahva muutosstrategia ja meidän on tärkeää sekä motivoida nykyisiä työntekijöitämme että löytää rekrytointitilanteissa juuri meille parhaat tyypit viemään muutosta kanssamme eteenpäin.

Selvityksen perusteella oli selvää, että Vantaan Ansatiellä sijainneet pääkonttorittilat eivät enää vastanneet yrityksen tai työntekijöiden tarpeisiin, ja etätyösuosituksen vuoksi tyhjillään seisseet tilat päätettiin irtisanoa. Vanha pääkonttori tyhjennettiin helmikuun lopussa, ja kun etätyösuosituksesta voidaan aikanaan luopua, lähipäiviksi saavutaan uusiin tiloihin.

Uuden pääkonttorin suunnittelutyössä on mukana PostNordin johdon ja henkilöstön lisäksi suunnittelutoimisto Rune & Berg, jonka kanssa työstettiin myös toimistotyön tulevaisuuden tarpeita ja sijaintivaihtoehtoja. Tilojen suunnittelu ja rakentaminen jatkuvat kevään ja kesän ajan, ja mikäli toimistolle on turvallista palata kesälomien jälkeen, ovet aukeavat postnordilaisille 1. syyskuuta.

PostNordin työntekijälähtöinen pääkonttorihanke on arvioitu kestävän kehityksen asiantuntijoiden toimesta vastuulliseksi teoksi Planet Company -yhteisössä.