PostNordin ilmastotavoitteet saivat Science Based Targets -aloitteen hyväksynnän

Johtavana paketti- ja logistiikkapalvelujen tarjoajana PostNordilla on keskeinen rooli pohjoismaisessa liike-elämässä ja yhteiskunnassa. Haluamme olla logistiikka-alan ilmastojohtaja, ja tavoitteenamme on tarjota fossiilittomat logistiikkapalvelut vuoteen 2030 mennessä. Science Based Targets -aloitteen myöntämä hyväksyntä ilmastovaikutustemme vähentämiseen tähtäävälle suunnitelmallemme todistaa, että olemme mukana ilmastosiirtymässä.

Koko kuljetusalan täytyy muuttua, jotta voimme ratkaista ilmastokriisin. Green by PostNord -hankkeen myötä haluamme olla vastuullisen logistiikan suunnannäyttäjä ja osoittaa, että fossiilittomiin kuljetuksiin siirtyminen on mahdollista vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite kattaa kaikki ne yli 13 000 ajoneuvoa, joilla PostNord kumppaneineen ajaa pohjoismaisilla teillä. Vuoteen 2027 mennessä aiomme ajaa lähetysten viimeisen kilometrin päästöttömästi koko Pohjolassa.

Green by PostNord on perustettu, jotta muutos saadaan aikaan yhdessä sekä kuljetusalan että sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Haluamme kannustaa energia-alaa siirtymään uusiutuvan energian tuotantoon mahdollisimman nopeasti ja nopeuttaa sähköajoneuvojen kehittämistä, latausinfrastruktuurin rakentamista ja biopolttoaineiden saatavuuden lisäämistä. Yksi onnistumisen edellytys on, että meidän ja markkinoiden muiden toimijoiden on uskallettava kokeilla uusia teknologisia innovaatioita ja yhteistyön tapoja.

– Ainutlaatuisen ja vahvan pohjoismaisen asemamme tukemana odotamme innolla yhteistyötä asiakkaiden, tavarantoimittajien ja muiden kumppaneiden kanssa nopeuttaaksemme yhteistä siirtymää vihreämpään logistiikkaan. Voimme saavuttaa tavoitteemme kenties jopa etuajassa luomalla yhdessä tulevaisuuden teknologiaratkaisujen ekosysteemin, sanoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.

Science Based Targets -aloite on arvioinut ja hyväksynyt PostNord-konsernin ilmastosiirtymää koskevan suunnitelman ja siihen liittyvät tavoitteet. Keskittymällä päästövähennyksiin* alueilla, joissa meillä on sekä suurin vaikutusvalta että suurimmat mahdollisuudet vaikuttaa muihin, toisin sanoen omat ja ostamamme kuljetukset, varmistamme, että PostNordin päästövähennykset ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa.

– Olen erittäin tyytyväinen, että meillä on selkeä ja taloudellisesti tuettu suunnitelma kunnianhimoisten ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi. Olen erityisen ylpeä Science Based Targets -aloitteen hyväksynnästä suunnitelmallemme, joka pyrkii pitämään maapallon keskilämpötilan nousun alle 1,5 asteessa Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti, Starck toteaa.

Tietoa Science Based Targets -aloitteesta

Science Based Targets -aloite (SBTi) on YK:n Global Compact -aloitteen, CDP-järjestön, World Resources Instituten ja WWF:n yhteishanke. Se määrittelee ja edistää tieteeseen perustuvien tavoitteiden asettamisen parhaita käytäntöjä ja arvioi itsenäisesti yritysten tavoitteita.

Tietoa Green by PostNord -hankkeesta

PostNord-konserni on sitoutunut osoittamaan, että täysin fossiilittomiin kuljetuksiin ja toimintaan siirtyminen on mahdollista vuoteen 2030 mennessä. Kutsumme siirtymäsuunnitelmaamme nimellä Green by PostNord. Suunnitelma on Pariisin ilmastosopimuksen mukainen ja Science Based Targets -aloite on hyväksynyt sitä koskevat tavoitteemme*. Lue lisää Green by PostNordista PostNord-konsernin verkkosivuilta.

*PostNord-konserni on sitoutunut vähentämään scope 1- ja scope 2 -kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2020 verrattuna. PostNord-konserni on myös sitoutunut vähentämään scope 3 -päästöjä 50 prosentilla pakettia kohden samana ajanjaksona.