PostNord rakentaa Suomen houkuttelevinta noutopisteverkostoa – koko verkosto omaan hallintaan

PostNord ottaa noutopisteiden pakettijakelut omaan hallintaansa tavoitteenaan Suomen paras palvelu verkkokauppaostajille. Tähän asti PostNord on toimittanut paketit noutopisteisiin kumppanin välityksellä. Oman noutopistekokonaisuuden myötä PostNord voi kehittää asiakaskokemusta ja sisäisiä prosesseja entistä omaehtoisemmin, mikä on osa sen strategiaa olla suomalaisille halutuin valinta verkkokauppojen kassoilla.

Lyhyellä aikavälillä muutos tuo pakettitoimituksiin nopeutta ja sujuvuutta. Pidemmällä tähtäimellä PostNordille on lisäksi tärkeää olla riippumaton kumppaneiden kehitysresursseista ja strategiavalinnoista, ja pystyä kehittämään palvelua omien tavoitteidensa ja arvojensa mukaisesti. Jakeluverkostoa kehitetään PostNordilla asiakaslähtöisyyden ja vastuullisuuden ehdoilla, oman toiminnan ja prosessien tehokkuutta unohtamatta.

”Koska verkkokaupasta on tullut erottamaton osa suomalaisten arkea, sen on oltava sujuvaa lähtien ostostilanteesta aina siihen saakka, kun ostos on tilaajan kädessä. Pelkästään kotitoimituksiin siirtyminen ei ole kestävä ratkaisu, joten meidän mielestämme jokaisella kaupungissa asuvalla on oltava paketin noutopiste korkeintaan 500 metrin päässä kotiovelta”, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo.

Pakettiautomaatteja sisällä ja ulkona sekä palvelupisteitä henkilökohtaisella palvelulla

Koska arki ei ole kaikille samanlaista, PostNord rakentaa noutopisteverkostostaan monipuolisen. Kauppojen yhteydessä sijaitsevat pakettiautomaatit ovat monen suosikkeja, sillä ne osuvat arjen reittien varrelle ja niiden aukioloajat ovat usein laajat. Osalle on kuitenkin nimenomaan tärkeää, että noutopisteeltä saa palvelua ja paketin ojentaa ihminen – ehkäpä hymyn ja kuulumisten vaihdon kera. PostNordin verkostoon kuuluu sekä automaatteja että palvelupisteitä. Suora yhteys on rakennettu kuluneiden kuukausien aikana jo noin 500 Keskon päivittäistavarakaupan palvelupisteeseen ja seuraavaksi ovat vuorossa yhteiskäyttöiset pakettiautomaatit.

Olemassa olevien noutopisteiden lisäksi PostNord pystyttää kotikaduille omia Lähiboksi-ulkoautomaattejaan. Lähiboksit sijaitsevat kaikkein lähimpänä koteja, ja ne avautuvat ilman kosketusta PostNordin mobiilisovelluksella. Lähibokseja on tällä hetkellä toiminnassa yli 70 kappaletta Turussa ja Tampereella. Vuoden loppuun mennessä koko ajan laajeneva Lähiboksi-verkosto tulee olemaan 300 automaatin laajuinen.

”PostNordin tarina alkoi Suomessa lähes 10 vuotta sitten, ja nyt on aika laittaa uuden vuosikymmenen kunniaksi uusi vaihde silmään. Haluamme olla strategiamme mukaisesti paras valinta verkkokaupan kassalla, ja noutopisteverkoston ottaminen omaan hallintaan ulkoistetun mallin sijaan mahdollistaa isojen harppausten ottamisen tällä tiellä”, Starck sanoo.