Sähkörekkapilotti viitoittaa tietä raskaan liikenteen sähköistämiseen
PostNord testasi sähkörekkaa Vantaan ja Turun välillä – tulokset ovat lupaavia, mutta parannettavaakin löytyi.
PostNord Oy on pilotoinut raskaan liikenteen sähköistämistä Vantaan ja Turun välillä osana tavoitettaan vähentää logistiikan päästöjä ja siirtyä kohti fossiilittomia kuljetuksia. Pilotti on osa laajempaa kestävän kehityksen strategiaa, jonka tavoitteena on tehdä PostNordin kuljetuksista päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä.
Miksi sähkörekka? Raskas liikenne tuottaa suuren osan logistiikan päästöistä, mutta sähköistys on ollut haastavaa erityisesti pitkien välimatkojen ja Suomen vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi. PostNord halusi selvittää, voiko sähkörekka toimia luotettavasti ja kustannustehokkaasti Suomen oloissa.
Miten pilotti toteutettiin? Pilotti keskittyi Vantaan ja Turun väliseen reittiin, joka on yksi PostNordin vilkkaimmista. Käytössä oli Mercedes-Benzin eActros 600 -sähkörekka, jonka toimintamatka on jopa 500 km yhdellä latauksella. Rekka ajoi reitin kahdesti päivässä, ja lataus tapahtui pääosin Vantaalla. Turkuun tuotiin lisäksi mobiili energiavarasto, koska kiinteän pikalaturin asentaminen ei ollut mahdollista.
Mitä opittiin?
- Sähkörekka pystyi hoitamaan reitin luotettavasti ja saavutti jopa 778 km päiväkohtaisen ajosuoritteen, mikä ylitti asetetun tavoitteen.
- CO₂-päästöt vähenivät merkittävästi: sähkörekka vähensi päästöjä 514,5 kg päivässä verrattuna dieselrekkaan.
- Sähkörekka ei kuitenkaan ole vielä taloudellisesti kilpailukykyinen pienillä ajomäärillä, sillä investointikustannukset ovat korkeat. Kustannustehokkuus parani, kun ajokilometrejä lisättiin yli 700 km päivässä.
- Latausinfrastruktuuri ja sen toimintavarmuus osoittautuivat kriittisiksi. Latausongelmat aiheuttivat viivästyksiä, mutta ajoja ei jouduttu perumaan.
- Talviolosuhteissa sähkörekasta ei saatu riittävästi dataa, koska rekan toimitus viivästyi ja pilotointi alkoi vasta keväällä.
Miksi tämä on tärkeää? Pilotti osoitti, että sähköinen raskas liikenne on mahdollista myös Suomessa, mutta vaatii tarkkaa suunnittelua, toimivaa latausverkostoa ja riittävästi ajokilometrejä. Sähkörekka sopii erityisesti reiteille, joilla ajetaan paljon ja joissa lataus voidaan järjestää tehokkaasti. Tulokset auttavat PostNordia ja muita logistiikkayrityksiä suunnittelemaan tulevaisuuden investointeja ja siirtymään kohti päästöttömiä kuljetuksia.
PostNordin pilotti on tärkeä askel kohti vihreämpää logistiikkaa. Sähkörekka vähensi päästöjä ja toimi luotettavasti, mutta latausinfrastruktuuri ja taloudellisuus vaativat vielä kehittämistä. Kokemukset ja data hyödyttävät myös muita PostNordin maita, kuten Ruotsia ja Norjaa, joissa vastaavia raskaan liikenteen sähköistämisen tarpeita kohdataan lähitulevaisuudessa.